Som man kunne læse tidligere på måneden i Greenpeaces tredje udgave af Detox Fashion, er Inditex (der bl.a. ejer Zara) blandt de modebrands i verden, der – sammen med H&M og Benetton – gør det mest imponerende arbejde med at fjerne skadelige kemikalier fra produktionen af deres tøj.

Men det er ikke kun på kemikaliefronten at Inditex er aktive. Ved Inditex Groups årlige generalforsamling i sidste uge fremlagde CEO og Bestyrelsesformand, Pablo Isla, flere nye tiltag af bæredygtig karakter. Fælles for tiltagene er et stærkt fokus er på genanvendelse.

Indsamling af tekstiler til genbrug
Ligesom Nemlig.com tilbyder at tage din flaskepant med retur, når du får leveret dagligvarer, vil Inditex – mere specifikt Zara – tilbyde online-kunder, at de gratis kan aflevere deres aflagte tøj til genbrug, når de modtager deres online-ordrer med pakkeposten. Samtidig vil Zara installere containere i alle deres butikker, så man kan aflevere det tøj, man er klar til at smide ud, når man vælger at shoppe i deres fysiske butikker. Tiltaget sker i samarbejde med velgørenhedsorganisationen Cáritas, der vil sortere modtaget tøj og vurdere, hvordan det bedst genanvendes – som ren genbrug eller tekstilaffald.

Tiltagene kommer i første omgang kun de spanske forbrugere til gode, hvor Zara allerede i september vil tilbyde kunder i Madrid at benytte deres nye tiltag.

Genbrug af tekstiler
I samarbejde med den højt profilerede fiberleverandør Lenzing, har Inditex indgået et samarbejde om at udvikle fibre til nye metervarer, lavet af det tekstilaffald, der skabes i Inditex egen produktionsproces. I første omgang er der tale om en leverance på 500 tons tekstilaffald, der skal omdannes til nye tekstiler, men indenfor en årrække forventes leverancerne at stige til omkring 3.000 ton.

Støtter forskning
Sidst, men ikke mindst, vil Inditex Group støtte forskning indenfor genanvendelse og nye fiber teknologier, hvor samarbejder med spanske universiteter og MIT er igangsat.