Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Udland

”Man kan ikke 'lige’ designe en kollektion selv”

OUT OF DK: Camilla Dam arbejder i en af verdens største modekonglomerater, og både arbejdsopgaver så vel som at finde rundt på kontoret blandt 2000 kollegaer kan godt være overvældende.
OUT OF DK: Camilla Dam arbejder i en af verdens største modekonglomerater, og både arbejdsopgaver så vel som at finde rundt på kontoret blandt 2000 kollegaer kan godt være overvældende.

Selvom Camilla Dam kun er 26 år, har hun allerede erfaring fra en række jobs med at stå i spidsen for designhold – de sidste fem år har hun siddet som Head of Design hos diverse virksomheder i Danmark, senest FiveUnits indtil hun i slutning af sidste år blev headhuntet af PVH til stillingen som Women’s Senior Denim Designer hos Tommy Hilfiger, hvor hun i dag arbejder på hovedkontoret i Amsterdam.

”Det har været en hård opstart at forlade de trygge rammer derhjemme, men det er så bekræftende at mærke, hvordan jeg rykker mig, ikke kun personligt, men også fagligt hver dag.”

Hvad er dit ansvarsområde som Women’s Senior Denim Designer?
Jeg har hovedansvaret for at designe alle denimprodukterne til vores damekollektioner verden over – det vil sige alle jeans, shorts, kjoler, skjorter med mere. Vi designer 10 kollektioner om året, så der skal konstant findes på nye ideer, nye vaske og kvaliteter, så mit job er præget af en del rejseaktivitet, hvor jeg enten tager på messe, inspirationsture eller besøger leverandører. At designe en kollektion er ikke noget man ‘lige’ klarer selv, så det gøres i samarbejde med den kreative direktør, mine assistenter, konstruktører, indkøbere og merchandisere, og dem bruger jeg også dagligt meget tid sammen med.

Hvordan er arbejdsprocesserne i så stor en international virksomhed?
Hos Tommy har vi en stor trendresearch-afdeling, som arbejder på vores overordnede designbrief. Inden hver sæson får vi designere en kæmpe præsentation og gennemgang af de overordnede koncepter, som vi skal formidle i vores produkter. Herefter starter vores inspirationsture, hvor vi rejser rund i ca. en uges tid og besøger eksempelvis vintage-showrooms – her har vi ret frie tøjler til at bestemme, hvad vi har lyst til at gøre. Herefter starter vores designproces med tegninger og prototyper og så videre, hvor merchandiserne hiver de vigtigste markeder med ind. En merchandiser er ikke rigtig noget, jeg før har mødt i Danmark. Grundlæggende står de for al kommunikationen med salg, bygger kollektionens skelet op og laver en plan til mig, som jeg skal arbejde ud fra. Det er smart, og en ret fed proces, fordi man som designer ikke bliver ’overtrumfet’ af salg, men at der ligesom er et ekstra led imellem design og salg, så alle parter er tilfredse. Selvfølgelig får vi tilsendt ugentlige rapporter med salgstal og jeg er altid interesseret i at se, hvad der sælger og har også dette i mente i forhold til næste kollektion. Tommy Hilfiger er jo stadig en stor corporate virksomhed med mange kommercielle produkter, og det, der bliver vist på catwalken, bliver designet af en hel anden afdeling.

Jeg kom fra FiveUnits, hvor vi ca. var 20 mennesker ansat, til en virksomhed, hvor vi sidder 2000 mennesker ­– bare på hovedkontoret. Det var simpelthen så overvældende at se så mange nye mennesker komme på arbejde hver dag og vide, at vi alle arbejdede for samme virksomhed.

Du sagde faktisk nej første gang du blev tilbud jobbet – hvorfor?
Jeg havde været i kontakt med PVH en del gange, men da jeg var dernede til samtale første gang følte jeg ikke, at kemien var der mellem mig og den daværende kreative direktør. De gjorde ’spillereglerne’ meget klare for mig og det skræmte mig måske lidt, og jeg følte mig ikke klar til at løfte ansvaret. Og samtidigt havde jeg havde et rigtig godt job derhjemme, gode venner, familie og kæreste. Så det var meget jeg skulle give slip på. Jeg fulgte min mavefornemmelse, og takkede nej. Det gjorde, at jeg ikke var i tvivl anden gang jeg var til samtale i Amsterdam – der havde jeg to års mere erfaring og var bedre forberedt på, hvad jeg gik ind til. Her gik det hele som smurt og jeg var ikke et sekund i tvivl om, at jeg skulle tage det her job. Selvom det første halve år har været sindssygt hårdt for mig, har det været virkelig fedt at arbejde på tværs af så mange forskellige nationaliteter og mærke, hvordan jeg fagligt rykker mig hver dag.

Er der noget du savner ved at arbejde i Danmark?
Jeg savner den måde hvorpå man i en lille virksomhed kan være inde over flere forskellige aspekter i processen, hvilket er umuligt at gøre her. Der er ansat mennesker til alt, hvilket nogen gange kan virke som en lang proces, der konstant kræver opfølgning og overblik. Der kan hurtigt glippe noget, når vi er så mange mennesker ind over.

Derudover savner jeg også det intime fællesskab man havde i en lille virksomhed. Når jeg cykler på arbejde i dag, møder jeg en ny person i elevatoren hver dag. og jeg kender stadig ikke navne på alle de folk, jeg sidder på sal med.

Er det en fordel at være dansk designer i udlandet?
Både ja og nej. Danskere har helt klart et godt ry, men de syntes også, at vi til tider kan blive for minimalistiske og rene i vores smag. Men vi kan være stolte af vores danske brands, som der bestemt bliver kigget på og nævnt i flere sammenhænge.

Hvordan er det at være dansker, der arbejder i Amsterdam for et amerikansk brand?
Jeg er nærmest eneste dansker – de fleste andre designere kommer fra andre store virksomheder som Levi’s, Burburry og Max Mara, og er vant til at arbejde internationalt. Jeg kom fra en lille virksomhed i København og har kun arbejdet med danske kollegaer. Jeg skulle pludselig vænne mig til at arbejde med en bred vifte at nationaliteter fra Japan, USA, Frankrig, Tyskland og mange flere. Det har været et kæmpe kulturchok, fordi jeg hurtigt oplevede en markant ændring i forhold til de danske arbejdsforhold, jeg kom fra. I Danmark er vi alle meget lige, men det er et helt andet hierarki og ambitionsniveau man skal forholde sig til hos Tommy Hilfiger. Man kan virkelig mærke, at de fleste er her for at skabe karriere og dygtiggøre sig, hvilket giver et rigtig fedt arbejdsmiljø og dynamik. Men samtidigt er konkurrencen hård og man bliver målt og vejet på sine designs hver dag.

Når det er sagt, har vi de samme dilemmaer, som de fleste andre virksomheder også bøvler med, eksempelvis at priserne er for dyre på de kvaliteter, vi har valgt. Fordelene er helt klart, at det er en virksomhed med en god kapital i ryggen. Der bliver sørget godt for os, de har en super god HR-afdeling og jeg har allerede haft mange gode oplevelser, som at hilse på Tommy Hilfiger og siddet med til catwalkshowet i New York.

 

Fashion Forum vil igennem det næste stykke tid have fokus på danskere, der arbejder i forskellige dele af modebranchen i udlandet, og som vil dele deres erfaringer og viden.

LÆS OGSÅ: ”Der skal et virkelig godt tilbud til at lokke mig hjem”

LÆS OGSÅ: ”Kom ud og se hvordan andre kulturer arbejder”