Apple Pay er en af fremtidens betalingsplatforme, og i slutningen af 2017 vil størstedelen af online køb foregå på mobilen. Det er Lars Grønkjærs, nordisk direktør hos e-commerce platformen Demandware, klare overbevisning. Og som det ser ud nu, så tegner alt på, at det bliver til september, at Apple Pay bliver tilgængeligt på det danske marked. Der er ifølge Lars Grønkjær forskellige parametre, der spiller ind, når det kommer til at forudse Apple Pays succes.

”Apple Pays funktioner gør det meget nemmere for forbrugerne at shoppe via mobilen. Fordi Apple Pay har gemt adresse- og leveringsoplysninger, kan forbrugerne nøjes med at klikke to to gange – Apple ID og password – før varen er bestilt, betalt og på vej. I dag skal man igennem en masse skridt og klikke op til 15 gange,” siger han.

En tendens, der ikke må overses – eller undervurderes
Men Lars Grønkjær er klar over, at for nogle virksomheder bliver det ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden.

”Afhængig af platform så vil det kræve kapital at implementere Apple Pay. Måske kræver det opgraderinger eller dyre integrationer. Det undgås ofte, hvis platformen er cloudbaseret med automatiske opgraderinger,” forklarer han, og fortsætter: ”Men argumentet for at implementere Apple Pay er til gengæld, at konverteringsgraden højst sandsynlig vil stige, da det bliver meget enklere for forbrugerne at købe varer fra mobilen. Min påstand er derfor, næsten uanset platform, at investeringen vil kunne betale sig, fordi salget vil stige både på grund af Apple Pays tekniske fordele og på grund af udviklingen i onlineshopping.”

Han påpeger, at udviklingen af køb foretaget via mobilen er stigende, i dag er hver fjerde køb i Danmark på mobilen og i England hver tredje. Tendensen er ikke til at overse, og derfor er det vigtigt, at virksomheder tilpasser sig fremtidens forbrug.

Flere er forbeholdne
Men nogle af Danmarks største modevirksomheder er endnu afventende over for den nye betalingsmetode, og er altså ikke på nuværende tidspunkt i gang med de indledende forberedelser – hverken teknisk eller økonomisk.

Ifølge CEO hos IC Group, Mads Ryder, vil de også se Apple Pay an, før det bliver en betalingsmulighed, forbrugerne kan benytte hos dem.

”Vi forsøger hele tiden at gøre det nemmere for forbrugerne, og har de handlet én gang hos os, skal de kun gennem tre klik, hvis man ved det første køb har godkendt, at kort- og adresseoplysninger gemmes på ens profil. Men hvis betalingsløsningen med Apple Pay bliver udbredt, og hvis forbrugerne tager det til sig og efterspørger det, vil vi se på, hvordan vi kan implementere det. Men på nuværende tidspunkt har vi en afventende rolle og ingen konkrete planer om at anvende Apple Pay.”

Ud over forbrugernes efterspørgsel, skal de forskellige markeder også være parate, mener Mads Ryder:

”Det kan være meget lokalt, hvilken betalingsform forbrugerne i de forskellige lande anvender. Hvad, der er udbredt i Danmark, er ikke altid tilfældet i Tyskland for eksempel. Så selvom Apple har internationalt rækkevidde, vil vi gå ind og vurdere relevansen af betalingsløsningen på vores forskellige markeder.”

Hos Magasin fortæller Head of Business Development, Thomas Baunehøj, at stormagasinet også vil se tiden an:

”I forhold til Apple Pay i Magasin så har vi ikke noget konkret på tegnebrættet. Vi følger naturligvis udviklingen og implementerer de løsninger, vi finder relevante – når vi synes, de er relevante. Apple Pay kan bestemt blive interessant på et tidspunkt,” siger han.

Apple Pay er lanceret i USA, Storbritannien, Australien, Canada, Kina og Singapore.