”De næste 40 minutter kan I godt glemme jeres produkt og design, for min tese er, at det ikke er jeres produkt der sælger,” indleder Caroline Fiori Toft tirsdagens DAFI Tuesday, der havde virksomheders eksistensgrundlag på programmet.

”Du kan skabe succes ved at finde svaret på et enkelt spørgsmål: Hvorfor gør vi, som vi gør? Og det skal alle dine medarbejdere kunne svare på,” siger Caroline Fiori Toft.

Det er værdierne der tæller
Ifølge hende handler det helt grundlæggende om meget mere end at vælge den rigtige farve, eller det rigtige materiale til næste sæson. Det handler derimod om den kultur, du skaber sammen med dine medarbejdere.

”Alle jeres produkter eller designs kan kopieres. Men de kan ikke kopiere jeres virksomhedskultur,” siger Caroline Fiori Toft og fremhæver i første omgang Apple som eksempel.

”Alle kan kopiere Apples produkter, men de kan ikke kopiere de værdier omkring produktet, som gør at forbrugerne vælger en iPhone fremfor alt det andet,” siger Caroline Fiori Toft. Det samme princip gælder for medarbejdernes interesse i virksomheden.

”Tænk på Google,” siger hun til de fremmødte og fortsætter:

”De modtager 2,5 mio. jobansøgninger om året. Det er miljøet omkring virksomheden som både medarbejdere og ikke mindst kunder bliver tiltrukket af og køber sig ind i. Hvis ikke de havde dyrket deres kultur, havde det været en virksomhed bestående af kodenørder,” pointerer hun.

”Hvorfor” afgør forretningens succes
Og så bliver selve strømliningen af virksomhedens kultur og værdier essentiel. Du skal vide, hvorfor du arbejder, for at overleve. Her taler Caroline Fiori Toft om det hun kalder ”hvorfor-virksomheder”:

”Hvorfor-virksomheder ved, hvad de gør, når de gør det. De stiller sig selv det spørgsmål hele tiden. Når vi dyrker ”hvorfor” får vi en strømlinet kultur, fordi vi stiller krav til at eksistere,” siger Caroline Fiori Toft og opsummerer afslutningsvis de tre punkter, deltagerne skal tage med sig hjem.

  • Definér kulturen, virksomhedens hvorfor, i samarbejde med medarbejderne.
  • Få styr på hvad I gør – når I gør det.
  • Tilpas alle processer og strukturer til jeres værdier, der gælder ledelse, HR, kundeservice, jobbeskrivelser, interne arrangementer, events, showroom, interiør – alt.