Ifølge direktør for H&M Danmark, Christel Friis-Mikkelsen, er de nye omgivelser skabt med henblik på at give de forskellige kundegrupper en unik shoppingoplevelse, men også ud fra målsætningen og forretningsideen omkring at tilbyde ‘mode og kvalitet til bedste pris – på bæredygtig vis’. Her fortæller Christel Friis-Mikkelsen hvordan bæredygtighed er tænkt ind i ombygningen og på hvilke markeder, bæredygtighed virkelig rykker i H&Ms forbrugere.

Hvilke forretningsmæssige mål er der for den nyrenoverede butik?
Vores mål har været at skabe en butik, der lever op til kundernes forventninger og behov – nu og i fremtiden. Vores flagship store på Strøget er en vigtig butik for H&M Danmark. Butikken har ligget, hvor den ligger nu, siden 1970, og den er bygget om utallige gange. Den renovering, vi lige har været igennem, er den mest omfattende til dato, men hver gang den er blevet renoveret, er det for at matche og følge med tiden.

Hvordan har bæredygtighed spillet en rolle i renoveringen butikken?
Vi arbejder altid med affaldssortering, og derfor er alt, der er blevet revet ned og som ikke kan genbruges, sorteret ned til mindste detalje. En del inventar bliver sendt til andre butikker, så vi sikrer den bedste udnyttelse af materialer. Vi stiller krav til leverandører om, at de eksempelvis ikke må benytte PVC i inventaret. Glas- og træbaserede materialer skal være fuldt sporbare, og træet være FSC-certificeret. Desuden har vi udskiftet ventilationssystemet for at nedbringe energiforbruget. I forhold til det kunderne ser, så vil de fortsat møde vores mulighed for at aflevere tøj til genbrug, H&M Garment Collecting, ligesom vi kommunikerer forskellige statements om bæredygtighed i butikken. I øvrigt, udgør mængden af bæredygtige materialer i vores sortiment ca. 1/5 af det samlede sortiment.

Hvilke markeder er mest modtagelige for den bæredygtige agenda?
For H&M er det vigtigt at være bæredygtig i alle led, og vi ser en øget bevidsthed omkring bæredygtighed fra forbrugernes side i lande som Tyskland, Norge og Danmark. Især den unge generation stiller krav til, at virksomheder som H&M tager ansvar, og det ansvar er vi meget bevidste om – både inden for social og miljømæssig bæredygtighed. Vi ser, at kunderne i højere grad vil handle der, hvor de har en god mavefornemmelse, når de shopper. Selvom interessen for bæredygtighed er større i nogle lande end andre, ser vi en stigende tendens over hele verden, og den vil vi være på forkant med. Både i forhold til at imødekomme vores kunders krav, men også fordi, at bæredygtighed giver god forretningsmæssig mening.