Telegrammet: Ugen i mode
Der har været travlt i de internationale modehuse denne uge med designsamarbejder, omstruktureringer og nye kampagneansigter.Forårsrengøring i modehusene
Foråret er over os, og for modehusene betyder det tilsyneladende også, at der skal ryddes op. Oven på nyheden om Jonathan Saunders som ny kreativ direktør for Diane von Furstenberg i sidste uge, har Versace nu også meldt ud, at de ansætter navnebroren, nemlig Jonathan Akeroyd som administrerende direktør. Jonathan Akeroyd kommer fra en direktørpost hos modehuset Alexander McQueen, hvor han har siddet ved roret de sidste 12 år. Jonathan Akeroyd starter som direktør hos Versace d. 6. juni, hvilket må siges, at være et flot skridt fra manden, der startede som store manager i Harrods i London.
Rihanna i flere designsamarbejder
Rihanna er en travl dame i denne tid. I går blev de hypede creeper-sneakers fra Puma relanceret for tredje gang grundet den overvældende efterspørgsel, der fik den tyksålede sneaker udsolgt i løbet af tre timer til pre-launcen sidste forår. Såh, hvis du vil have fingrene i de populære Puma-kicks – så er det nok for sent! Ud over samarbejdet med Puma, har Rihanna også kollaboreret med Dior i forbindelse med en solbrillekollektion med det sigende navn ”Rihanna”. Som ambassadør for mærket, har popsangeren designet en futuristisk solbrille i seks versioner og farver, der udkommer i Dior-butikker i starten af juni til den nette sum af $840 (for de billigste).
Balmain x Nikelab
Rihanna er ikke den eneste, der har haft travlt med designsamarbejder. I onsdags kunne vi berette om H&M’s nye designsamarbejde med Kenzo til efteråret, og tidligere på ugen blev det offentliggjort, at den produktive kendis-designer, Olivier Rousteing, fra modehuset Balmain har indgået samarbejde med NikeLab om en fodboldkollektion. En fodboldkollektion lyder umiddelbart ikke særligt Rousteing’sk, men den nye kollektion Football Nouveau byder på masser af guld og lir til dem, der ikke mener, at fodboldtøj nødvendigvis skal være kedeligt. Du kan købe NikeLab x Olivier Rousteing: Football Nouveau-kollektionen fra d. 2. juni.
Nyt ansigt for Chanel
Som datter af Johnny Depp og Karl Lagerfelds langevarige muse, Vanessa Paradis (som også var ansigt for Chanel i 1990) er Lily-Rose Depp ikke uvant i showbizz. Den 16-årige Lily-Rose har allerede siddet model i Chanels Casino-lignende couture-show, medvirket i Rejjie Snows musikvideo All Around the World og debuterede tidligere i år som skuespiller i Yoga Hosers – og som om det ikke var nok, så er hun nu blevet udnævnt som Chanels nye kampagnemodel for modehusets nye duft N°5 L’EAU. Det er dog ikke Lily-Roses første gang som kampagneansigt for Chanel, da hun i juli sidste år poserede for modehusets brillelinje Pearl Eyewear. Meget tyder på, at den unge model og skuespillerinde er ved at overtage moderens plads som Lagerfelds muse.