Lokalt sammenhold gavner små butikker
Det er gode samarbejder og et multifunktionelt butiksrum, der gør, at Nørrebrobutikken Packyard skiller sig ud fra den almindelig herretøjsbutik, fortæller medstifter Nikolaj Vang.Packyard er nomineret i AOK-kategorien ”Byens Bedste Herremode”, og er oppe imod multibrandbutikker som Norse Projects, Mads Nørgaard og Wood Wood, der alle er veletablerede brands i den danske modebranche. Det er den Nørrebrobaserede distributionsvirksomhed, Playground Distribution, der står bag Packyard, og butikken slog dørene op for første gang i efteråret 2015. Men hvorfor åbne butik i en tid hvor detailledet lider, og hvad er nøglen til at gøre det succesfuldt? Medstifter og partner i Playground, Nikolaj Vang, fortæller:
”Packyard er en lille butik, der er konstrueret med et fleksibelt rack-setup, som gør det let at ændre butikken – ikke bare når det kommer til display af varer, men også til eksempelvis en platform for galleri, filmfremvisning og lignende events. Det er ikke noget, vi ser hos vores konkurrenter, og det er uden tvivl her, vi har noget andet at tilbyde. Vi har bygget adressen op om et evigt fleksibelt rum, som ikke bare fungerer som en butik, men som et sted hvor man kan finde ny inspiration hver dag – det er en af faktorerne, der spiller ind i forhold til et godt kundeflow. Dét, kombineret med en god webshop og en række mærker og kollektioner fra Zanerobe, WESC, Poler, der ikke er lette at få fingrene i, i andre danske butikker, er nøglen til at få nogle varer over disken. Vi arbejder desuden sammen med et virkelig godt hold af leverandører, som forstår, at deres medvirken i arrangementer og fælles PR, er grobund for, at der altid er kunder i butikken”, fortæller Nikolaj Vang.
Samspillet med nærområder gør forskellen
Packyard er den eneste butik uden for Kbh. K, der er nomineret i kategorien ”Byens Bedste Herremode”. I løbet af de seneste par år har flere og flere butikker valgt at slå sig ned i nærområder som Værnedamsvej, Jægersborggade og som i tilfældet med Packyard, på Elmegade. En gade, der ifølge Nikolaj Vang, har noget helt unikt at byde på for butikker, som ikke er bange for at skille sig ud.
”Vi er bogstaveligt talt muret ind i nærmiljøet. Det giver en langt mere intim stemning at være her, end hvis vi lå på Strøget eller noget lignende. Det, som er unikt for Elmegade er, at du i denne lille hyggelige gade undgår KBH Ks menneskemængder, og alligevel finder høj kvalitet, når det kommer til detail kombineret med lokal charme, caféer og diverse smykke- og møbelforhandlere. Elmegade består af en lang række passionerede butiksejere, der grundet det store udbud, tør satse på et yderligtgående udvalg af tekstiler og varer. Og så er der en passion for at gøre noget for hinanden på Elmegade. Vi tror i høj grad på, at det er samspillet med nærområdet, der har skabt en særlig stemning omkring butikken. Packyard er Elmegade og vice versa”, lyder det fra Nikolaj Vang.
Se alle de nominerede i AOK-kategorierne her. Afstemningen løber frem til d. 1. juni og vinderen bliver kåret d. 11. juni.