”Responsible fashion is many things, but not sexy”. Med disse ord lagde en af de mest magtfulde redaktører i den internationale modebranche ud, da hun kom på talerstolen til summit’en. For hvordan formidler man tørre facts og tal til noget, som fanger modtagerens opmærksomhed? Det korte svar fra Vanessa Friedman lød: sex. Som eksempel på dette viste Friedman et klip fra filmen The Big Short, hvor en afklædt Margot Robbie forklarer vanskelige finanstermer, imens hun ligger i et boblende badekar og drikker champagne.

 

 

En noget anderledes tilgang til summit’ens ellers udprægede politiske ramme, men Friedmans budskab var ikke så forsimplet, som det måske kunne tolkes. I stedet var det et opråb til branchen om at ændre den tone, der dominerer, når vi snakker bæredygtighed. Friedman opfordrede til, at vi ændrer måden vi kommunikerer bæredygtighed på og i stedet taler et sprog, som alle kan relatere til – i dette tilfælde sex. For som Friedman påpegede, så havde alle deltagerne på summit’en ”konverteret” til bæredygtighed, men hvad med forbrugerne på den anden side – hvordan henvender man sig til dem på en måde, så de forstår omfanget af den miljøkrise, vi står overfor?

”We need to increase the white noise, so it breaks through”, udmeldte en engageret Freidman, der formåede at lave et show, som satte gang i lattermusklerne hos publikummet sidst på dagen til summit’en. At det var en nøgen skuespiller, der fik deltagerne til at spidse ører beviste Freidmans pointe. Hun pointerede, at vi bliver nødt til at sætte et ansigt på den historie, vi fortæller for at ramme en bredere målgruppe. Friedman gav afslutningsvis teten videre til publikum, og lod det være op til dem at skabe en dialog:

”The story is up to you, but find it and tell it!”