Allerede inden første del af Copenhagen Fashion Summit gik i gang, summede det af forventninger og god stemning i DRs Koncerthus. 1300 deltagere fra 52 lande verden over var mødt op til verdens største konference om bæredygtig mode. Filippo Ricci, Managing Director for Estethica, som er et bæredygtigt modeinitiativ, der blev grundlagt i samarbejde med British Fashion Counsil i 2006 for at støtte etiske brands, har været med til Copenhagen Fashion Summit siden start og er stadig lige begejstret:

”Copenhagen Fashion Summit er en god mulighed for at se, hvad der rører sig i branchen. Jeg glæder mig især til at høre, hvad de unge studerende er kommet frem til under Youth Fashion Summit,” sagde han under frokosten. Også for H&Ms Material Coordinator Lisa Förberg var der et klart formål med at deltage i Copenhagen Fashion Summit:

”Mere viden! Det er altid dejligt at lære mere om materialer og blive inspireret. Udover det ser jeg meget frem til at høre Anna Gedda, der er vores Head of Sustainability.”

Og både stemning, forplejning og indhold holdt det høje niveau dagen ud. Sarah Jay er aktivist og freelanceskribent for ELLE Canada, og der var især en taler, der skilte sig ud, da vi mødte hende under frokosten.

”Det er vildt den autenticitet Livia Firth kommer med, og udfordringerne omkring arbejdskraft og produktion fortjener stadig opmærksomhed – den snak er vi ikke færdige med at have. Mit overordnede indtryk er, at arrangementet og detaljerne spiller, og det er skønt, at man som veganer har spist godt.”

Hannah Jones, Chief of Sustainability hos Nike var selv på scenen i første del, og høstede mange klapslaver under talen for sin ærlige fremlægning af Nikes og branchens udfordringer.

”Jeg regnede ikke med at blive imponeret over i dag, men jeg tog fejl. Niveauet af arrangementet, deltagerne og talerne talte sit tydelige sprog – alt er gennemført til mindste detalje.”

Og det er ikke kun de udenlandske gæster, som tilskriver Copenhagen Fashion Summit en enorm værdi. Designer Maja Brix går fra arrangementet med en forvisning om, at man for fremtiden skal løfte i samlet flok.

”Det er super godt, at vi i Danmark har lavet et så stort og fantastisk arrangement. Det er med til at samle en branche og bekræfte, at vi ikke er hver mand for sig. Det var tydeligt, at der efterlyses nye forretningsmodeller, hvor moden stadig er drivkraften, men koblingen mellem menneskeligt ansvar og økonomi bliver bedre.”

Gitte Wetter, chefdesigner for Samsøe & Samsøe tilsluttede sig dette i kor, og håber særligt, at der kommer mere fokus på videndeling, små og store virksomheder imellem.

”Det har været en meget givende og inspirerende dag – det bliver tydeligt, at de store virksomheder kan lære os meget, og jeg håber der bliver åbnet op for, at de skal dele den enorme viden og erfaring de sidder på, så vi kan lære af dem.”

Et af de gentagende budskaber fra talerstolene dagen igennem var vigtigheden af at tale om det arbejde, man laver, om end det ikke er fuldendt – det var det Karin Söderlind, CEO for House of Dagmar tog med sig:

”Jeg går herfra og synes, jeg har lært noget. Jeg synes Renzo Rosso havde en inspirerende tilgang, der handlede om at turde råbe op og sige ’Vi arbejder på at være bæredygtige, men er ikke perfekte’. Jeg håber, at der næste gang er tilføjet flere forskere til programmet, så vi også får den vinkel med.”

Thomas Klausen, administrerende direktør for DM&T, som mødte talstærkt op med hele brancheforeningens bestyrelse, får dagens afsluttende kommentar:

”Det er så vigtigt for branchen, at DAFI laver dette arrangement – det er lykkedes dem at samle en international branche i København og være med til at gøre Danmark til forgangsland, og derved vise, at det er her det sker. Budskabet jeg tager med herfra er, at samarbejde er vejen frem.”