Det var en veloplagt Mario Testino, der i går mødte op til pressefremvisning og -møde på hans første udstilling i Skandinavien, No Limits, på Kunstforening GL. STRAND i København. Det var en lige så oplagt journalist Chris Pedersen, der indtog interviewstolen og ledte alle fremmødte igennem Testinos mangeårige arbejde med supermodeller, celebrities og royale, hans syn på skønhed og mening om modens mangefacetterede ansigt.

Modefotografiets ligning
Den peruvianske topfotograf fortalte, at han egentlig skulle have været noget med tal eller jurist – det var det, der var ønsket af ham i hans unge år i Lima. I stedet endte han som fast inventar hos Vogue verden over og husfotograf for Burberry i over 16 år.

”Jeg var især god til algebra – her bliver man præsenteret for et problem som skal løses. Jeg tror, det er meget den samme tilgang, jeg er endt med at have til modefotografiet: der er alle de her potentielle problematiske faktorer – lyset er forkert, modellen er forkert, det regner – og det jeg gør som fotograf, er, at tage alle disse faktorer ud af ligningen, indtil jeg står tilbage med et enkelt resultat, som er det rigtige.”

Det, der gennemsyrede Mario Testinos snak med Chris Pedersen, var hans respekt for de mennesker, han arbejder med, og hans evne til at lade de fotograferede være, dem de er – om det var Prinsesse Diana til Vanity Fair tilbage i 1997 eller yndlingen, Kate Moss, så gjorde Testino det klart, at han foretrækker, når folk bare har det sjovt og er afslappet. Lige som ham selv.

”Kate er meget mere end bare et smukt ansigt – hun er rar, hun er sjov og hun har stil som ingen anden, jeg kender. Skønheden kommer fra sammensætningen af de lag. Og frem for alt, så er hun helt ligeglad med, hvad andre tænker om hende. Det er en god evne i denne branche.”

Gucci gennembruddet
På spørgsmålet om, hvornår han mente, at han for alvor slog igennem, var svaret klart:

”Gucci-kampagnen med G-punktet. Den fremkaldte et ramaskrig, og flere medier ville ikke trykke annoncerne. Carine Roitfeld var med som konsulent på projektet, og hver dag tog vi et ikke-planlagt billede, og et af dem endte så med at blive kampagnebilledet. Det er det fantastiske ved Tom Ford (red. som sad ved Gucci-roret på daværende tidspunkt) – han er aldrig interesseret i det sikre, tværtimod.”

En anden ting Testino gjorde klart var skønhedens og modens flygtighed – alt sammen afhængigt af øjet der ser.

”Mange har diskuteret om mode kan være kunst. Det er klart at moden til tider er mere kommerciel, især i disse tider hvor alting skal gå så stærkt. En gang var der 10 store modehuse, i dag er der 200. Men det gode er, at alle kan være, hvem de har lyst til, og det er en fantastisk tid at leve i.”

Udstillingen No Limits åbner i morgen og løber frem til den 18. september 2016.