Bestyrelsen i Minimum A/S har godkendt årsrapporten for 2015. Bruttofortjenesten udgør 47,2 mio. kr. og EBITDA udgør 10,6 mio. kr. Virksomheden har også i 2015 forøget sin omsætning væsentligt, og har samtidig gennemført massive strategiske investeringer i organisationen – herunder især salgsstyrken – samt i salgsfremmende aktiviteter, med henblik på at sikre kommende års udvikling og vækst.

”Vi har gjort rigtig mange ting. I sommeren 2014 udarbejdede vi strategiplanen ’From Good to Great’, som blandt andet indbefatter etableringen af egen organisation til mærkerne Moves og Minimums herrelinje, Black. Derudover har vi ansat otte nye folk, landechefer og produktchefer, som skal styrke os på vores eksportmarkeder, ligesom vi sætter massivt ind på at uddanne vores ansatte,” fortæller CEO Jacob Fisker til Fashion Forum.

Disse investeringer udgør knap 15 mio. kr. og påvirker dermed såvel bruttofortjeneste som resultat markant. Således er bruttoavancen faldet med 2,8 mio. kr. og EBITDA med 11,2 mio. kr.

Ledelsen oplyser, at alle investeringer og tiltag er blevet gennemført som planlagt, men at effekten heraf først for alvor bliver tydelig i 2016. Etableringen af en Concept Store på Søndergade i Århus, har desuden som forventet bidraget negativt til resultatet.

“Lige nu kan vi se, at ordrepuljen er 30% større end sidste år, og det tocifrede millionbeløb vi har investeret i at udvikle virksomheden i 2015, vil forhåbentlig begynde at vise sig i 2016. I 2015 fik vi også etableret vores egen bestyrelse, så der er mange spændende ting, som vi regner med, vil have en positiv økonomisk effekt på indeværende år.”

Ledelsen anser årets resultat som tilfredsstillende. Dette især i lyset af, at virksomheden igen har oplevet vækst, og har styrket platformen markant for fremtiden. Ledelsens forventninger til 2016 – på baggrund af opnået indsalg – er en omsætningsvækst på 25-30%, og som følge deraf, et væsentligt bedre resultat.