Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

PRD: Pressedagene er et stærkt strategisk værktøj

Grundig forberedelse er alfa omega for et stramt program med mange fremvisninger, fortæller Stine Holte Jensen, Senior PR & Communication Advisor hos PRD.
Grundig forberedelse er alfa omega for et stramt program med mange fremvisninger, fortæller Stine Holte Jensen, Senior PR & Communication Advisor hos PRD.

Hele 22 bureauer inviterer den danske modepresse, stylister, bloggere og samarbejdspartnere indenfor til fremvisning af de brands de repræsenterer. Der bliver kræset for de mange besøgende, både til de private præsentationer og på åbent hus dage.

”I sidste uge var der mange brands, som afholdte deres egne pressedage og de næste par uger er det bureauerne, som fremviser. Der er forskellige events til de åbne pressedage – SOIL Agency slutter eksempelvis af med cocktails og fredagsbar, og Holm & Bertung står for at serverer is i næste uge,” fortæller Sebastian Francis Atkins fra SOIL Agency, der er tovholder på den samlede kalender for pressedagene.

Det er en generel tendens, at bureauerne gør meget ud af skabe en god stemningen, for at sætte scenen til fremvisningen af deres mærker.

”Det er vigtigt, at alt bliver pakket ind i hygge, så alle kan blive inspireret til at bruge de nye styles og den kommende sæsons nyheder,” siger han, om hvad man kan forvente sig af fremvisningsdagene.

Senior PR & Communication Advisor hos PRD, Stine Holte Jensen, har været i branchen i mange år, og forklarer her, hvilke forskellige aspekter, der spiller ind i forberedelserne.

”Først og fremmest er det vigtigt, at vi planlægger pressedagene ud fra mode- og livsstilsmediernes produktionstid – at vi er i god tid i forhold alle mediers planlægning af indhold til en ny sæson – modeserier, fototure og redaktionelle temaer. Det er alfa og omega, at vi har alt tilgængeligt materiale samt praktiske informationer omkring en kundes kollektion klar inden pressedagene begynder – samples, kampagnebilleder, pack shots, priser og leveringstidspunkter,” siger Stine og forklarer i forlængelse deraf, hvordan man bedst eksponerer og optimerer præsentationerne af de forskellige brands.

”Når man arbejder med PR, skal man anskue pressedagene som et stærkt strategisk værktøj, og noget af det vigtigste er, at vi er godt klædt på af vores kunder. Det betyder, at vi er 100% opdateret på alle vores kunders individuelle ‘historier’, som skal formidles på pressedagene, og vi i fællesskab kan udvælge de vigtigste dele, som skal præsenteres. Det gælder ikke kun kollektionerne, men også kampagner, nye projekter eller samarbejder. Dette giver det bedste udgangspunkt for at vække pressens opmærksomhed, og den feedback vi får tilbage på pressedagenes fremvisninger, er vital for det videre arbejde med PR for vores kunder,” siger hun.

Ligeledes fremhæver Stine, at det, at de fleste PR-bureauer nu også koordinerer internt i forhold til en overordnet kalender for pressedagene er en ekstra god hjælp. Man kan se en opdateret oversigt med adresser og tidspunkter her.