Verden største konference om kvinders velfæld, Women Deliver, finder i år sted i København, den 16. til 19. maj. I den forbindelse har Dansk Industri, støttet af Danida, lavet en fotoudstilling, hvor otte af deres medlemsvirksomheder hver i sær viser, hvordan de gør en forskel for kvinder i udviklingslande. Modebranchen er repræsenteret af Aiayu, som sammen med fotograf Stine Heilmann, har lavet en reportage fra deres produktion i Nepal.

Aiayu besøgte første gang Nepal i 2013, hvor de var en del af en Danida-delegation, der skulle på ’date’ med forskellige producenter for at se, om der kunne etableres potentielle netværk. Udover at blive forelsket i landets kultur og mennesker, var der specielt en producent Maria Glæsel og Aiayu-grundlægger Maria Høgh Heilmann kunne se en fremtid med. Udover at se en fordel i at arbejde sammen ud fra et designøjemed, havde producenten en tiltrækkende forretningsmodel: Det var og er stadig primært kvinder, der sidder i produktionen, af den grund, at de slet og ret er mere pålidelig arbejdskraft og de forvalter deres penge med større respekt og hensyn til deres familieliv.

”Vi tror på, at det gør en forskel at lægge vores forretning i et land som Nepal, som er presset på så mange punkter – politisk fra stormagter omkring dem og fra naturens side med jordskælv, der gang på gang sætter udviklingen tilbage – men som alligevel fortsætter ufortrødent med deres arbejde,” fortæller Maria Glæsel.

Det bedste af det bedste
De materialer Aiayu får lavet i Nepal, er klassisk kashmir fra geden og det mere delikate yak-uld fra oksen af samme navn. Det er især de nepalesiske kvinders håndværkstraditioner, der har bekræftet Aiayu i, at de er havnet i det rigtige samarbejde.

”Vi er der ikke for at lave velgørenhed, men fordi det rent faktisk giver mening for vores forretning, og den kvalitet vi ønsker. Det arbejde vi får lavet i Nepal er fænomenalt – særligt den måde materialerne blive vævet og spundet på er enestående. At vi så samtidig er med til at støtte op om arbejdende kvinders rettigheder og uddannelse i et ellers hårdt ramt lokalområde, ligger i forlængelse af vores værdier og vores brand,” slår hun fast.

Aiayu er mest kendt for deres bløde lamauld fra Bolivia, hvor de har produceret i over ti år, ligesom på fabrikken hvor deres økologiske GOTS-certificerede bomuld kommer fra Indien. Her har der helt fra begyndelsen været fokus på at arbejde tæt sammen med producenterne for at give arbejdende kvinder i produktionslandene en håndsrækning, for eksempel i form af ordentlige arbejdsforhold. Produktionen i Nepal er stadig ny, og udgør indtil videre, en lille del af forretningen for Aiayu.

”Vi er der på trods af landets tilstand, og selvom produktionen er enormt usikker og næsten umulig at styre. Det, de producere, kommer, når det kommer. Derfor er der også kun ca. 10 styles fra Nepalproduktionen i kollektionen ind til videre. Men så længe produkterne lever op til vores standarder, og der bliver leveret en kvalitet vi ikke kan få andre steder, så fortjener de at komme med. Vores kongstanke er, at det kan betale sig at producere i disse lande, under ordnede forhold og så bæredygtigt som muligt – ikke kun moralsk, men også på bundlinjen.”