Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

H&M introducerer World Recycle Week

H&M og sangerinden M.I.A. inviterer alle til at deltage i initiativet World Recycle Week, hvor H&Ms kunder kan aflevere deres brugte tøj og boligtekstiler i mere end 3600 butikker verden over. Og det er et kærkomment og tiltrængt tiltag, siger udviklingsdirektør hos NICE, Jonas Eder-Hansen.
H&M og sangerinden M.I.A. inviterer alle til at deltage i initiativet World Recycle Week, hvor H&Ms kunder kan aflevere deres brugte tøj og boligtekstiler i mere end 3600 butikker verden over. Og det er et kærkomment og tiltrængt tiltag, siger udviklingsdirektør hos NICE, Jonas Eder-Hansen.

World Recycle Week er et nyt, verdensomspændende initiativ, der har til formål at inspirere og engagere forbrugere over hele verden og mindske mængden af tøj, der ender som affald.
 Til World Recycle Week, som løber fra den 18. til den 24. april, sigter H&M mod at indsamle 1000 ton brugt tøj på en uge, og tager imod tøj og boligtekstiler fra alle brands og i en hvilken som helst stand – hullede strømper, slidte håndklæder, forvaskede bukser – intet er for brugt til at blive genanvendt.

Og H&Ms indsats er ekstrem vigtig i forhold til at gøre opmærksom på aflagt tøjs værdi. Især når det handler om genbrug og genanvendelse, kan vi på både nationalt og internationalt niveau blive meget bedre, lyder det fra Jonas Eder-Hansen.

“Det handler både om at udnytte eksisterende indsamlingskanaler, såsom H&M-butikker, containere fra velgørenhedsorganisationer såsom UFF og Røde Kors. Men også at tænke nye kanaler og tiltag som har H&M har gjort det med World Recycle Week, og som Danish Fashion Institute har gjort det, med det store byttemarked Fashion Exchange.”

Tid til forandring
World Recycle Week er en forlængelse af H&Ms vedvarende tøjindsamlingsinitiativ H&M Garment Collecting. Siden 2013 har kunder kunne aflevere deres brugte tøj og boligtekstiler i H&M, og for hver pose brugt tøj, man afleverer, giver H&M en rabatkupon som tak. Visionen er at skabe et lukket kredsløb, hvor brugt tøj kan indgå i produktionen af nye varer.

“Jeg tror, stadig der er brug for mange flere nye tiltag for at gøre modebranchen mere cirkulær. Det er vi simpelthen nødt til, for at kunne overleve på lang sigt. Vi ved ikke, hvor lang tid vi kan blive ved med at producere den stigende mængde bomuld og polyester, vi gør i dag, og der bliver nødt til at tænkes i alternativer til råstofleverancen – og hvorfor ikke få en stigende andel fra genanvendte materiale,” pointerer Jonas Eder-Hansen.

Som markering af den første World Recycle Week har M.I.A. lavet en eksklusiv musikvideo, der lanceres den 11. april på hm.com. Afleverer du dit tøj under genbrugsugen, får du som tak for hjælpen dobbelt op på butikkens rabatkuponer.