Fashion Forum har spurgt Troels Engholm, direktør for Lines of Denmark, der arbejder med skandinaviske brands, som gerne vil ind i den amerikanske detailhandel, og ejer af det danske herrebrand Journal, Ralf Leerskov, om hvordan det gik på de amerikanske messer.

Med en kundegruppe, der inkluderer stort set alle de større amerikanske stormagasiner og kæder, online retailers, plus ugentlig luftfragtsafgang fra Kastrup til et distributionscenter i Seattle, har Lines of Denmark siden 2007 haft sin vante gang på det amerikanske marked.

På de fire til seks forskellige messer i Las Vegas og New York er det vigtigt for Troels Engholm og Lines of Denmarks mærker at være til stede: Det er blandt andet Ilse Jakobsen, Rosemunde og Ivylee Copenhagen.

”Vi har showrooms i New York og Los Angeles, og deltager på ca. 12 messer hver sjette måned på hovedmarkederne i USA. Vi varetager alle funktioner indenfor markedsføring, salg, import og distribution,” forklarer Troels Engholm om Lines of Denmarks virke, og fortæller samtidig, at det, der særligt rører sig på det amerikanske marked i forhold til indkøb og salg, er den fortsatte udvikling omkring dropship-løsninger hos mange af de store detailhandlere.

”Producenter og distributører bliver i stadig større omfang bedt om at lave ordreudførelse på vegne af online retailers, og webshops virker mindre og mindre bekymret om deres vareudbud, blot de ikke løber en lagerrisiko,” siger han, inden han går videre til at tale om de overståede messedeltagelser.

”Generelt levede messerne op til vores forventninger. Deltagertallene i Las Vegas var lidt lavere end normalt, på grund af sammenfaldet med MICAM-messen i Milano. New York derimod havde et heftigt tempo med flere end normalt deltagende. Flere af de større indkøbere kunne ikke nå alle udstillere i New York, og måtte efterfølgende lave aftale i vores showroom,” siger han om udfaldet af årets første messeomgang.

Den tendens nikker Ralf Leerskov fra Journal genkendende til.

”New York var klart mest travl. Vegas var god, men knap så meget gang i den. En del kunder havde allerede været igennem showroomet i L.A., som generelt var godt besøgt af indkøbere og den stærkeste modeuge der til dato – det så man også med Saint Laurent-showet.”

Hos Journal var der en forventning om at øge antallet af kunder og gennemsnitsordrerne, efter at der er kommet en lokal agent på.

”Forventningerne var dog heller ikke større end, at vi ved, vi er nye i hans netværk , og at hans faste kunder måske skulle se os an over et par kollektioner. Det vil sige, en masse potentielt nye kunder er nu opmærksomme på os efter hans introduktion. Når det er sagt, så er vi lidt blæst bagover af nogle af de kunder og ordrer, der er kommet i hus.”

Her taler Ralf Leerskov blandt andet om den amerikanske designer Steven Alan, der har multibrand-boutiques over hele landet, og som foreløbig har lukket dem ind i otte af deres butikker.

LÆS OGSÅ: “Journal har store forventninger til nyt agentur”