I starten af denne uge blev resultatet af et nyt forskningsprojekt, som har haft til formål at undersøge mulighederne for at anvende hamp i tekstil- og modebranchen, i dansk kontekst. Head of Responsible Innovation hos Nice, Johan Arnø Kryger (JAK), og bæredygtighedsekspert Suzi Christoffersen (SC), deltog begge i mandagens seminar, og fortæller her, hvorfor hamp har et kæmpe potentiale i modebranchen, og hvorfor det kan blive en god forretning at investere i hamp. 

Hvad var det vigtigste budskab?
JAK: At vi er en branche, der i den grad har brug for at tænke over, hvor vi får vores ressourcer fra i fremtiden. Her er hamp interessant, da den kan dyrkes på vores breddegrader og er langt mindre ressourcekrævende at dyrke – både i forhold til kemikalieforbrug og arealudnyttelse. FN estimerer, at vi i 2050 vil være over 9 milliarder mennesker på planeten. Sammenholdt med, at vi i lande som Danmark forbruger over 15 kg tekstil årligt pr person, og at det primært er meget ressourcetunge materialer af polyester eller bomuld, ja så er det klart, at vi er nødt til at nytænke, hvor vi får vores ressourcer fra.

SC: Hamp minder meget om bomuld, men har et meget lavere miljøfodaftryk, og hele planten kan bruges på tværs af flere industrier, og det gør den yderst relevant at kigge nærmere på. Analyser viser, at materialevalg og produktionsmetoder står for ca. 40% af et produkts samlede aftryk på miljøet. Der er et stort behov for, at vi kigger på, om nogle af de mest gængse og ressourcekrævende materialer vi bruger i dag, kan erstattes af andre materialer med samme eller lignende egenskaber.

Kom rapporten med nye resultater?
JAK: Det blev en gang for alle slået fast, at hamp ikke har de anti-bakterielle egenskaber, der syntes at herske en myte om, at materialet har. Et af kernespørgsmålene er, kan vi anvende hamp, hvor vi i dag anvender bomuld. Undersøgelserne lavet af Teknologisk Institut viser, at hamp på de fleste parametre lever op til de krav, vi stiller til bomuld.

SC: Efterspørgslen på et lokalt produceret materiale, det være sig dansk, nordisk eller europæisk, er til stede. Flere virksomheder kigger efter noget, de kan bruge i deres branding eller gøre til noget unikt i deres produkter. Så historiefortællingen om hamp kan være en god investering for virksomhederne.

Hvad er næste skridt i udviklingen af brugen af hamp til tekstiler?
SC: På trods af, at hamp har en lavere miljøbelastning end bomuld og polyester, så er der dog nogle udfordringer, så som manglende teknologi og produktionsmetoder, der skal løses for at gøre den mere miljøvenlig.

JAK: Nu har vi bevist at hamp er et reelt alternativ til bomuld. Næste skridt er at se på, hvordan vi kan få en reel produktion af metervarer op at køre i Danmark. Der er rigtig mange udfordringer, men potentialet i etableringen af en videnbaseret, dansk værdikæde er tilsvarende stort.

 

DU KAN FÅ MEGET MERE INFORMATION OG LÆSE HELE RAPPORTEN HER