Det er alle mod alle i udsalgskrigen
Fashion Forum bragte i januar en række artikler med fokus på udsalg. Vi satte erfarne detailfolk i stævne, for at få dem til at fortælle, hvilke udfordringer udsalget har herhjemme.Som forventet viste der sig at være flere forskellige mekanismer på spil – heriblandt pres fra udenlandske leverandører, og at det er varehusene, der sætter dagsordenen for hvornår og hvor meget. Efterfølgende har butiksdrivende fra hele landet tilkendegivet overfor Fashion Forum at den stigende udsalgstendens er problematisk – både hvad angår bundlinjen og kundeloyaliteten. Det virker som om alle ser udsalg som et nødvendigt onde, men langt de fleste vælger – eller føler sig tvunget til – at følge trop.
Vi spørger nu Maria Auchenberg fra handelstandsforeningen KBH K – Commerce & Culture, hvordan de vejleder deres medlemmer, og chefadvokat i handelsjura hos Dansk Mode & Textil, Mikkel Gudsøe, om det er realistisk med yderligere lovgivning på området.
Når mere vil have mere
Den historie, der sparkede debatten i gang, omhandlede ejeren af de københavnske butikker Nué og Another Nué, Anne-Dorthe Larsen, der insisterer på at fastholde sin egen udsalgsrytme. Men betyder ikke, at hun ikke mærker et pres, og det er i sær fra udlandet.
”Det pres som de udenlandske leverandørerne ligger på butikkerne med høje minimumsindkøb og mange mellemkollektioner, gør at butikkerne ofte kommer til at ligge inde med flere varer, end de kan sælge, og dermed starter udsalgsperioden tidligere og tidligere.”
Ejer af Stig P Anders Schroll, sagde blandt andet, at han ser en skævvridring fordi: ”De større kæder, webstores og stormagasiner køber varer ind på nogle andre vilkår end multibrandbutikkerne – det være sig rabataftaler eller kommissionsaftaler. Det betyder, at de kan holde udsalg med en langt større avance, og når de kan det, gør de det med en langt større frekvens.”
Gannis Nicolaj Reffstrup forklarede, at de rent faktisk havde forsøgt at stå imod tidspresset omkring udsalget, men at det viste sig at være for stor en økonomisk satsning:
”Vi har før startet udsalget op senere som en service til vores kunder, men måtte erkende, at vi tabte omsætning på det, som vi ikke kunne indhente igen. Så nu følger vi stormagasinerne og dermed størstedelen af branchen.”
Nicolaj Reffstrup nævner i samme interview, at udsalg skader brand equity, fordi forbrugerne ikke oplever produkter, der ofte er på udsalg, som eksklusive. Og det er der nok noget om, for vil man finde eksempler på brands, der ser stort på udsalg, er luksusverdenen et godt sted at lede.
I butikkerne Birger Christensen, Lanvin og Hermès er der klare retningslinier for udsalg og det er ikke stormagasinerne, der sætter dagsordenen der. Hvis man vil forhandle udenlandske high-end mærker, så skal man være klar til at følge deres retningslinjer for prisnedsættelser, og det stiller nogle krav til måden, hvorpå man afholder sit udsalg, fortalte CEO Jens Birger Christensen.
“Med Céline er det for eksempel okay at nedsætte priser på sko og tøj i udsalgsperioder, men aldrig tasker,,” forklarede han og fortalte ligeledes: ”Hermès holder aldrig udsalg. Det er en beslutning fra husets side, om at de ikke vil down-brande sig, og sådan er det bare.”
Vejledning og lovgivning
En af de instanser, der tager sig af at vejlede blandt andre stormagasinerne i indre København, er interesseorganisationen KBH K – Commerce & Culture. De agerer handelstandsforening for en stor del af indre bys butikker, store som små, og vejleder blandt andet omkring udsalgstider, åbningstider og datoer til deres medlemmer, forklarer sekretariatsleder Maria Auchenberg. Men det er en udfordring at rumme så mange forskellige aktører, og KBH K oplever modsatrettede interesser medlemmerne imellem når det kommer til udsalg:
”Vi er sat i verden for at høre, hvad vores medlemmer siger, og derefter navigere efter bedst mulige evne, således vi taler flertallets sag. Men der er ingen tvivl om, at det er de store spillere, der sætter den afgørende dagsorden når det gælder udsalgsstart, og der er flere af de mindre butikker, som finder det svært med de lange og hyppige udsalgsperioder,” siger hun.
Så vil det være muligt at imødekomme disse problematikker ud fra et juridisk synspunkt? Chefjurist hos Dansk Mode & Textil, Mikkel Gudsøe forklarer, at i forhold til konkurrenceretten, gælder det selvfølgelig, at man ikke kan eller må diktere sine forhandleres priser ej heller, hvornår disse holder udsalg. Det styrer forhandlerne selv. Han anerkender også, at det kan være svært når det kommer til udenlandske leverandører.
”En retailer må i det tilfælde snakke med leverandøren om de udfordringer, der er ved at tage alt, inkl. mellemkollektioner, ind og få en god dialog herom. Men man er meget ’on ones own’, og det er ens forhandlingsevner, der afgør samhandlen.”
Han mener, at det vil være svært at lovgive yderligere på udsalgsområdet, da det vil fjerne en vis autonomi. Dog kommer der en klar opfordring fra chefjuristen:
”Selvfølgelig kan regler og vejledninger altid forenkles med det smukke formål at sikre, at virksomhederne og forbrugerne rent faktisk kan læse, forstå og ikke mindst følge dem i praksis.” Ligeledes henviser han til, at man bør være opdateret på Forbrugerombudsmandens vejledninger i forhold til prismarkedsføring. Dem kan man finde her og her.
Læs de første fire artikler
KOM OG KØB: UDSALG – VEN ELLER FJENDE?
Udsalg: Ond cirkel eller effektivt værktøj?
Stig P: Stormagasiner og sociale medier presser udsalget
Birger Christensen: Hermès holder aldrig udsalg