Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Nye regler for alle danske webshops

Ny klageinstans skal gøre det lettere for forbrugeren at klage over danske og internationale webbutikker. Det har betydning for din webshop.
Ny klageinstans skal gøre det lettere for forbrugeren at klage over danske og internationale webbutikker. Det har betydning for din webshop.

En ud af tre forbrugere har i det forgangne år oplevet problemer med et onlinekøb. Det har fået Europa-kommissionen til at indføre en ny regel: Fra den 15. februar 2016 skal alle danske og europæiske webshops linke til nyt klagesystem på deres respektive websites. Hvis ikke man gør det, medfører det bødestraf. Ydermere skal virksomheder opgive en kontaktmailadresse på hjemmesiden.

Linket sender forbrugeren videre til det fælles europæiske klagesystem, ODR (Online Dispute Resolution), der skal gøre det nemmere at håndtere forbrugerklager på tværs af EU.

Baggrunden for initiativet er at give forbrugerne bedre mulighed for at klage direkte til – eller over – den europæiske virksomhed, som har solgt dem en vare eller tjenesteydelse.

Læs mere om, hvad du skal gøre hos Dansk Mode & Textil her.