Den travle vintersæson for herremoden er i gang og kun lige er London Collections Men overstået, før branchen er rykket videre til de sydlige himmelstrøg, nemlig Italien. Her har den 89. udgave af den største herretøjsmesse Pitti Uomo i Firenze været i gang siden i tirsdags. Pitti Uomo har sidste dag i dag, hvor Milan Fashion Week tager stafetten videre med messen White og en spækket showkalender.

Lige som tilbagemeldingerne fra London, forlyder det fra Firenze, at opmærksomheden fra presse og indkøbere er udover det sædvanlige og meget positiv. Det danske regnstøjsmærke RAINS har i denne uge haft ordrebøgerne slået op på Pitti Uomo, som for dem er den vigtigste messe i Europa. Fashion Forum har talt med marketingchef Philip Lotko, som forklarer, hvorfor Pitti Uomo er så vigtig:

”Vi har efterhånden deltaget i en masse messer rundt omkring i verden og denne sæson står på hele 12 stk. i USA, Asien og Europa. Pitti Uomo står i øjeblikket for os som den førende messe i Europa, og kvaliteten af vores besøgende er højere her end andre steder. Vi har bl.a haft Hypebeast, Numero Homme, Elle Italy og Opening Ceremony forbi, ligesom vi også har haft besøg af potentielle samarbejdspartnere fra markeder, som ellers kan være svære at nå.”

Udover at tiltrække italienske og europæiske indkøbere, er Pitti Uomo kendt for også at få helt centrale indkøbere fra Asien og USA til at tage billetten til den italienske modeby.

RAINS skal styrkes som modemærke

For RAINS giver det mere end bare almindelig god mening at satse på det italienske marked. For selv om RAINS’ produkt er af mere praktisk karakter end de klassiske herrebrands, så har mærket altid haft stærke bånd til modeverden. Og nu har de sat sig for at styrke deres positionering som et modemærke yderligere, og den strategi går godt hånd i hånd med tilstedeværelsen i Italien.

”I takt med udviklingen af RAINS som et modebrand, har Frankrig og specielt Italien været vigtige for os, da der historisk set ligger en stærk mode DNA i disse markeder. Vi har derfor fokuseret på at finde de rigtige partnere på de markeder, som har adgang til at få brandet i de rigtige butikker og department stores,” slutter Philip Lotko.