Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, Periscope og Twitter. I takt med at disse platforme vinder ind, øges fokus derpå. I Danmark – så vel som på internationalt plan – afholdes der foredrag om virksomheders mange nye muligheder på disse kontant videreudviklende sociale medier.

Succes på de sociale medier 

2015 var året, hvor flere af de store luksuriøse brands lod sig rive med og i stor stil valgte at interagere med forbrugerne på de sociale medier.

Det britiske modehus Burberry viste for første gang nogensinde deres kollektion til offentligheden på Snapchat, før den endnu var lanceret til deres modeshow under London Fashion Week, som ellers er forbeholdt inviterede branchefolk og kendisser. Læs historien her. Også Ralph Lauren åbnede op for offentligheden via de sociale medier under deres show i New York. I samarbejde med applikationen Periscope livestreamede de direkte til Piccadelly Cirkus i London. Den tyske net-kæmpe Zalando lancerede en ny reklamekampagne, som hovedsageligt ville køre over de sociale medier. Læs den uddybende artikel her.

Fordoblede omsætningen

For de helt nye brands, spillede de sociale medier også en stor rolle. Et samarbejde med verdens største Instagram-profil for ure blev altafgørende for et nystartet dansk herretøjsbrand.

Ét enkelt billede genererede på få timer 18.000 likes og efter en uge var omsætningen i det nye herremærke About Vintage fordoblet. Det var nemlig et billede af deres ur, som blev vist på den danske Instagram-profil Dailywatch. Læs hele artiklen her.

Flere strategiske tiltag 

Facebook tog hul på direkte salg til forbrugerne og gjorde det lettere for virksomheder at udnytte, at deres kunder allerede har en profil på det populære sociale medie, hvor ikke alene personlige oplysninger som alder og geografisk placering, men også personlige præferencer fremgår. Målet var – og er stadig – at gøre brug af Facebooks massive mængder af individspecifik brugerdata.

Ligeledes valgte Instagram, som ellers længe har været reklamefrit, at åbne op for annoncering på appen. Læs den uddybende artikel her.

Bureauer tager tendensen til sig 

Det er ikke kun modevirksomheder de sociale medier skaber muligheder for. I 2015 blev der etableret flere bureauer med fokus på platformene. Her i blandt CPH Fashion Lab, som mener, at danske virksomheder kan bruge en hjælpende hånd på disse platforme.

”Virksomheder skal være på de sociale medier, men ikke mange bureauer kan eller har tid til at varetage virksomheders digitale medieprofiler. Vi tilbyder at lægge strategier for de sociale medier gennem blandt andet bloggersamarbejde, som jeg har stor erfaring inden for,” udtalte Simone Tajmer, den ene af ejerne bag CPH Fashion Lab tidligere til Fashion Forum.