Det er mindre end et år siden, Martin Kranz præsenterede sin allerførste smykkekollektion i eget navn for en udvalgt skare af potentielle kunder i København. Efter det første møde havde Kranz ti kunder, og i løbet af de blot elleve måneder, der er gået siden, er Kranz stormet frem og har nu 156 forhandlere i Danmark og Norge.

Opskriften på at komme så sikkert fra land handler først og fremmest om godt netværk, siger stifter og ejer af Aarhus-virksomheden, Martin Kranz. Han trådte sine første spæde skridt i smykkebranchen helt tilbage i 1993:

”Siden da har jeg arbejdet sammen med rigtigt mange mennesker. Netværk betyder alt, for hvis du holder fast i de gode relationer og i øvrigt opfører dig nogenlunde ordentligt, er der altid lige en, du kan ringe og spørge til råds. Og det er vigtigt, hvis projektet skal blive en succes,” siger direktøren til Fashion Forum.

Firedobling i 2016

Og Kranz er bestemt en succes: Godt og vel halvandet hundrede forhandlere og en ambition om, at listen skal være mere end fire gange så lang inden for det kommende års tid.

”Vi øger indsatsen i både Norge og Sverige næste år, og så har vi ansat sælgere i Tyskland. I første omgang to sælgere, der fokuserer på Nordtyskland, og senere på året yderligere to, der skal sælge vores varer i det sydtyske. Vi skulle gerne ramme 700 forhandlere inden jul næste år,” lyder det fra direktøren, der oplyser, at kundelisten er vokset med godt og vel ti forhandlere hver måned det seneste år.

Kvalitet til en god pris

Mærkets medvind skyldes ifølge Martin Kranz foruden masser af erfaring og et godt netværk også, at Kranz har lagt sig i segmentet ”affordable luxury” – luksus, der er til at betale. Og så har Kranz et serviceniveau, der bliver lagt mærke til hos forhandlerne:

”Vi har styr på vores logistik, og det betyder, at vi kan levere ekstremt hurtigt. Vi arbejder meget tæt sammen med vores leverandører i Fjernøsten, hvilket medvirker, at vi har vores leverancer i løbet af rigtig kort tid. Vi får ros for vores serviceniveau, idet vores forhandlere føler, de bliver prioriteret. Dertil giver vi guldsmedene et produkt, de ikke havde i butikkerne før. Det er gode, gennemdesignede smykker i ordentlig kvalitet til rimelige penge,” lyder det fra Martin Kranz til FashionForum.

Kranz, Mads Ziegler og Kranz & Ziegler

Hvis der ringer en klokke, når du hører Martin Kranz’ efternavn, er du i øvrigt ikke helt galt på den, for Kranz er ikke noget nyt navn i dansk smykkesammenhæng. Fra 2003 til 2007 drev Martin Kranz nemlig smykkevirksomheden Kranz & Ziegler med partneren Mads Ziegler, men for ni år siden valgte Martin Kranz at trække sig fra virksomheden på grund af sygdom.

Siden blev varemærket Kranz & Ziegler opkøbt af en tredjepart, mens Mads Ziegler også startede ny virksomhed i eget navn. Så der findes faktisk i dag både et smykkemærke, der hedder Kranz, et der hedder Mads Ziegler og så minsandten også et, der hedder Kranz & Ziegler. 

Tager hul på USA

Foruden ekspansionen i Tyskland venter også et amerikansk eventyr ret forude. Martin Kranz kan ikke løfte sløret for de nærmere detaljer endnu, men til maj går Kranz ind i USA med et massivt brandingsamarbejde i ryggen. Og ejeren tør godt satse på USA, selvom markedet på den anden side af Atlanten ellers traditionelt er kendt for at spise danske mode- og smykkevirksomheder til morgenmad:

”Det amerikanske marked er selvfølgelig udfordrende, men der er jo et uudtømmeligt potentiale derovre – der er jo kæder, der har 700 butikker. Det kan vi ikke konkurrere med i Danmark eller i Europa, for den sags skyld. Vi har et virkelig godt brandingsamarbejde på plads med en lokal partner derovre, så vi kan simpelthen ikke sige nej til muligheden. Baglandet er i orden,” slutter Martin Kranz om planerne for fremtiden.