Selvom mange nordiske modemærker foretrækker at vokse på hjemmebanen først, skiller de svenske brands sig ud. Og især herremærkerne, noterer WWD sig.

Omsætningen i den svenske modeindustri havnede nemlig i 2014 på hele 264 mia. svenske kroner, hvilket er en stigning på 11,4 pct. sammenlignet med året inden, skriver WWD. Af den samlede omsætning er 65 pct. sket uden for landets grænser. 

Tre gange større vækst

Jockum Hallin, der er medstifter af et af Sveriges populære mærker, Our Legacy, uddyber:

”Svensk mode er landets hurtigst voksende eksportkategori. I 2014 steg modeeksporten med 17,3 pct.,” lyder det fra stifteren til WWD. Og han understreger, at det vel at mærke er, hvis man ekskluderer den svenske modegigant H&M, og fortsætter:

”Det er tre gange så meget som nogen anden sektor,” og tilføjer, at det er en tendens, der har været synlig de seneste fire år.

Tidløst design giver lang holdbarhed

Og det er svenskernes særlige øje for tidløst design, der gør forskellen, mener Jockum Hallin:

”Vores skandinaviske designarv – den er ren og tidløs. Vi tilføjer ikke alt for meget ekstra, og det giver tøjet en længere levetid i skabet.”

Og det er altså især herremærkerne, der oplever vækst. Sofia-Li Molin, der er kreativ direktør i det svenske moderåd, Swedish Fashion Council, fremhæver mærker som Tiger of Sweden, Filippa K, J. Lindeberg og Whyred som eksempler på lækkert svensk design med international succes. Og selvfølgelig Acne:

”Da Acne startede med at dele 100 par jeans ud til cool kids i byen, var det smart markedsføring, men ingen havde forventet, at det ville blive så stort,” lyder det fra Sofia-Li Molin til WWD.

Endeligt fremhæver artiklen en række af de fremmeste svenske mærker, herunder netop Our Legacy og endvidere Hestra, Uniforms for the Dedicated, Tretorn og flere andre. Læs hele artiklen her. [LINK http://wwd.com/menswear-news/fashion/swedish-fashion-brands-popularity-grows-10288217/ ]