Dansk modebrand boykotter Black Friday

Fredag den 27. november afholdes Black Friday, som i ti år har været den travleste shoppingdag i USA. Det er dog langt fra alle, der er lige begejstrede for endnu et amerikansk salgs fænomen.
27.11.2015 ∙ af Linn Hald Simonsen
Foto: Der er forskellige meninger om Black Friday i blandt danske virksomheder og organisationer (Scanpix og Elsk).

Hos det danske modebrand Elsk er der stor skeptis overfor den priskrig, der opstår på de store tilbudsdage. De opfordrer forbrugerne til at tænke sig om, inden de køber noget og undersøge på forhånd, hvilke produkter, de er interesserede i. Det har medført, at Elsk har valgt at lukke deres webshop på dagen til Black Friday.

“Vi tror på, at man skal købe de produkter man virkelig elsker og ikke kan undvære. Produkter som er lavet til at holde og som giver forbrugerne værdi for pengene. En konstant jagt på den billigste pris, tror vi ikke på skaber den bedste værdi, og i værste fald er man med til at presse producenterne til at gå på kompromis med kvalitet og produktions-forhold,” skriver Lukas Leszczynski medstifter af Elsk i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: “Danske netbutikker tager udenlandske mærkedage til sig”

Der pointeres dog, at man sagtens kan gøre sig gode fund under Black Friday, men samtidig risikerer for mange at gøre en dårlig handel, idet man lader sig lokke af prisnedsættelserne. Det skaber et øget overforbrug, mener de hos Elsk.

Hos FDIH (Foreningen For Dansk Internet Handel) erfarer man, at nogle butikker hellere vil holde udsalg efter jul, men flere ser muligheden for at kickstarte julehandlen og sikre sig en god omsætning.

“Det er særligt de store kæder, som er fortaler for Black Friday. Som lille butik kan man se på, om man har nogle varer, der kan betale sig at lave tilbud på, eller være ærlig og sige, at man ikke ønsker at deltage, og i stedet ønsker sin normale rytme,” siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Rapport viser, at købere lider af udsalgstræthed”

Nicolaj Reffstrup, der er administrerende direktør for Ganni, ser også med skeptiske øjne på Black Friday og de konsekvenser udsalgsdagen har for de mindre butikker.

“Det er en ærgerlig tendens, en negativ spiral, som er svær at komme ud af. Jo mere vi vænner forbrugeren til udsalg i tide og utide, desto længere udsætter han/hun sit næste køb og desto større er behovet for endnu et udsalg for at genere den manglende omsætning. Vinderne er forbrugeren – i hvert fald på kort sigt – og så selvfølgelig de stærkeste retailers, der baserer deres forretning på kommissions- og koncessionssalg. Taberen er de små multilabel butikker, som vi alle elsker for deres gode service og evne til at kuratere et indkøb til netop deres lokale kunde. Jeg klager ikke, og tror heller ikke på, det er en udvikling, der vil vende indenfor den nærmeste fremtid, men det ærgrer mig bare, fordi det bringer os tættere på en verden, hvor det kun er mastodonter og monolabel retail, der kan overleve,” skriver han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “E-handlere forventer stor vækst i julehandlen”

Hos konsulenthuset IMPACT forventer man igen i år, at Black Friday vokser sig større online, men ifølge Michael Ingemann vil de danske webshops netop i år få skarp konkurrence af de fysiske butikker.

”De seneste år har det primært været de store online spillere, der har været hurtigt ude og drage fordel af Black Friday. Men det er vores forventning, at størstedelen af de fysiske butikker i år har brugt både tid og ressourcer på at forberede sig, så de også kan få del i kagen,” siger Michael Ingemann i en pressemeddelelse.

I Black Friday døgnet sidste år forekom en gennemsnitlig stigning i omsætning på hele 852 procent og presset på serverne var voldsomt, da det gennemsnitlige antal besøgende steg med 221 procent.