Stor interesse for USA markedsinfo arrangement

Der var over 50 på ventelisten til de to arrangementer i henholdsvis Herning og København om, hvordan man kommer ind på det amerikanske marked.
18.11.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Der var rift om pladserne til det dagslange arrangement, der i København blev indledt med en velkomst til ambassadørboligen – og det amerikanske marked – ved ambassadør Rufus Gifford (Wikipedia/FashionForum).

Der var al mulig grund til at føle sig velkommen til gårsdagens Dreaming of the US Market-event. Ambassadør Rufus Gifford lagde lokaler på ambassadørboligen til arrangementet og bød velkommen til de mange fremmødte modefolk.

“Vi vil virkelig, virkelig, virkelig gerne have, at I investerer i USA. USA er end ikke i top 20 over danske modeeksportmarkeder. Vi tror virkelig på, at USA er tilbage på sporet økonomisk,” sagde Rufus Gifford og tilføjede, at mange små og mellemstore virksomheder, som overvejer at komme ind på det amerikanske marked, synes, at det virker for stort og uoverskueligt.

“Men det kan Select USA hjælpe med. Det handler blandt andet om at lægge en strategi for udvalgte områder. Amerikanske virksomheder tænker jo heller ikke på at “investere i Europa”. De lægger en UK eller nordisk strategi. Det samme skal man selvfølgelig gøre i USA,” sagde Rufus Gifford.

Sælg danskheden mere

Han sagde også, at danske brands i langt højere grad skal sælge sig selv som danske. Det blev senere på dagen bakket op af Renee Prince Fillip, som blandt andet er tidligere indkøber for Nieman Marcus og i dag arbejder som konsulent for både store og små brands, som gerne vil have foden indenfor på det amerikanske marked.

“Det kan godt være, at jeg som amerikaner ikke ved, lige præcis, hvor København ligger. Det kan også godt være, at jeg tror, I taler hollandsk. Men jeg ved nok til at vide, at Danmark er kendt for godt design,” sagde hun med glimt i øjet i sit oplæg, hvor hun fortalte om, hvad der virker på indkøberne, når man forsøger at sælge sin kollektion ind til store og små butikskæder i USA.

LÆS OGSÅ: “Central canadisk indkøbsansvarlig roser dansk mode”

Dreaming om the American Market var et gratis crash course, hvor alle, der drømmer – eller ligefrem har en ambition – om at komme ind på det amerikanske marked, kunne være med.

Det er arrangeret i samarbejde mellem blandt andre Danish Fashion Institute, Dansk Mode & Textil, Dansk Erhverv WEAR, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Danish-American Business Forum og Innovationsnetværket – Livsstil & Beklædning.

Det følges i februar op med en studietur til New York med blandt andet messebesøg og møder med aktører, der er relevante for de deltagere på studieturen, som overvejer at forsøge sig på det amerikanske marked.

Du kan se, hvem der holdt oplæg ved at klikke på dette link, og hvis du ikke nåede at få plads til Dreaming of the American Market kan du sende oplægsholderne en mail med dine spørgsmål.