Danske netbutikker tager udenlandske mærkedage til sig

Tilbudsdagen Black Friday er på trapperne, og Foreningen for Dansk Internet Handel mener, at netbutikker lader sig inspirere fra alle verdenshjørner.
16.11.2015 ∙ af Anders Derlich
Foto: Black Friday bliver stadig mere udbredt i Danmark, og Niels Ralund fra FDIH tror på en stigning (Scanpix & FDIH).

Den amerikanske tilbudsdag Black Friday afholdes den 27. november. Det er dagen efter Thanksgiving, og dagen betragtes som starten på julehandlen, der siden 2005 har været den travleste shoppingdag i USA.

De danske netbutikker holder sig ikke tilbage. Fra 2013 til 2014 var der sket en fordobling i antallet af netbutikker, som holdt Black Friday, og Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) forventer, at tendensen stiger igen i år.

”Vi kan konstatere, at fænomenet er ved at slå igennem, og vi blander os ikke i, hvordan medlemmerne tjener penge. For 10 år siden troede vi hverken på Halloween eller Valentine’s Day, men plejer er død, og det er nye tider, vi lever i,” siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Black Friday slog igennem på nettet”

I Kina kaldes den 11. november for Singles Day, og netbutikken Alibaba solgte for ikke mindre end 99 milliarder kroner (14,3 milliarder dollars) på denne købelystne dag, hvor singlerne fejrer sig selv.

”Vi har endnu ikke fået Singles Day, men vi importerer mærkedage fra udlandet i denne globaliserede tid, og nye generationer lader sig inspirere fra alle verdenshjørner. Derfor er det umuligt at spå, om vi også vil tage Singles Day til os,” siger Niels Ralund.

Black Friday og andre mærkedage er ifølge FDIH stadig beskedne i Danmark i forhold til eksempelvis USA. Men alt ændrer sig i takt med, at den nye internetvante generation bliver den almene køber. Derfor tror FDIH også, at Black Friday vil vokse stødt i Danmark.