H&M x Balmain er primært en markedsføringssucces

En opgørelse viser, at den svenske tøjgigants designsamarbejder skaber enorm stor omtale for begge parter, snarere end det øger den konkrete indtjening.
06.11.2015 ∙ af Linn Hald Simonsen
Foto: H&Ms seneste samarbejde er med Balmain, og kollektionen var i butikkerne onsdag den 5. november (H&M).

De seneste 11 år har H&M etableret adskillige samarbejder med store og anerkendte designere. Kollektionerne, der udgives i et begrænset sortiment, udgør kun en meget lille procentdel af den svenske modegigants samlede salg.

Ser man derimod på markedsføringsfordelene, kan det måles i milliarder af medieindtryk. Det antal gange forbrugerne opfanger omtalen af samarbejdet, kan være med til at øge den positive omtale af brandet markant.

LÆS OGSÅ: “Designsamarbejde giver større kendskabsgrad”

Efter kollektionen med Alexander Wang sidste år har analysebureauet Crimson Hexagon analyseret 171.345 sociale medieopslag for at undersøge forbrugernes opfattelse af H&M efter samarbejdet.

Det viste en generelt stigende positiv opfattelse af H&M i ugen, hvor samarbejdet blev lanceret og ugen hvor kollektionen blev udgivet i butikkerne. Det sammenlignet med de ni måneder før designsamarbejdet.

Derudover indeholdt omkring halvdelen af disse opslag en hensigt om at købe, sammenlignet med et gennemsnit på 14 procent de forgående måneder.

LÆS OGSÅ: “Alexander Wang i samarbejde med H&M”

”Det er mærkepositionering, selvfølgelig. Det skaber stor omtale og måske får det folk, der aldrig gik i H&M før, til at handle hos os,” siger kreativ rådgiver Ann-Sofie Johansson i H&M.

H&M designsamarbejder med anerkendte slow-fashion huse begyndte i 2004, hvor den legendariske designer Karl Lagerfeld blev den første til at kreere en kollektion med den svenske fast fashion-gigant.

Kilde: Business of Fashion