Magasinet ‘Q’ lægger målgruppen om til kurvede kvinder

Kvindebladet udkommer i en ny relanceret version, hvor de vil holde op med udelukkende, at bruge tynde modeller. I stedet vil de vise, at mode ikke kun er for mennesker med tøjstørrelsen 34-36.
04.11.2015 ∙ af TL
Foto: Allers modemagasin 'Q' relancere sig selv, og fokusere nu meget mere på kvinder med kurver (Aller).

Bladet, der udgives af mediehuset Aller, udkommer i en ny relanceret version, hvor de skriver til kvinder, der i følge magasinet ikke har traditionelle modelmål. De vil primært henvende sig til læsere, som bruger tøjstørrelse 38 eller mere. Det oplyser magasinet ‘Q’ i en pressemeddelelse.

”Vi bestræber os på at vise kvinder, som størstedelen af os ser ud. Det indebærer blandt andet, at vi kun viser kurvede modeller på forsiden og i vores modeserier. Vores mission er at skabe et lækkert og appellerende univers omkring kvinder med kurver, hvor målgruppen er repræsenteret i tøj, som de ser godt ud i og ikke mindst føler sig tilpas i,” siger Charlotte Riparbelli, Aller Medias magasindirektør i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: ” Overset kundesegment: De ’almindelige’ mennesker”

Ifølge Else Skjold, som er modeforsker og Post Doc på Designskolen Kolding, kan det meget vel vise sig, at være en god idé at fokusere på de ‘almindelige’ mennesker.

”Hidtil er der ingen, der har interesseret sig for almindelige mennesker i modeforskningen. I stedet har man fokuseret på, hvordan moden opstår. Derfor er der et stort åbent gab, der hedder ’de umoderne,’ og det dækker sådan set de fleste mennesker,” har Else Skjold tidligere sagt til Fashion Forum.

Annoncørerne er interesseret i kurvede kvinder

Ikke kun læserne, men også annoncørerne, kan have interesse i Q’s relancering.

”Resultatet er blevet godt modtaget af vores kommercielle samarbejdspartnere, som for de næste tre numre har øget antallet af annoncesider i magasinet. Den kommercielle interesse for kurvede kvinder har måske nok været der i et stykke tid, men annoncørerne har måske manglet den rigtige platform til at få deres budskaber ud til forbrugerne. Den har vi skabt med det nye Q,” siger Charlotte Riparbelli.

LÆS OGSÅ: “Nyt postyr om kropsideal i modebranchen”

Modeller med kurver – eller mangel på samme – har i lang tid været et heftigt debatteret emne i modebranchen. Herhjemme har Danish Fashion Institute (DAFI), Dansk Mode & Textil og WEAR i samarbejde med de otte største modelbureauer, Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS) og Danske Modeller (DAMO) gjort en aktiv indsats for at fremme et sundt kropsideal gennem Modebranchens Etiske Charter.

Q’s målgruppe er kvinder i alderen 25-45 år og udgives 12 gange om året.