Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Alibaba opfordrer europæerne til at gå ind i Kina

Stifteren af Alibaba forventer en stor fremgang i den kinesiske import fra Europa. Dansk Mode & Textil maner dog til besindighed grundet kulturforskelle.
Stifteren af Alibaba forventer en stor fremgang i den kinesiske import fra Europa. Dansk Mode & Textil maner dog til besindighed grundet kulturforskelle.

Stifteren af kinesiske Alibaba opfordrer små og mellemstore virksomheder fra de vestlige lande til at drage fordel af Kinas voksende middelklasse ved at gå ind på landets marked. Det skriver Fashion United.

”I de sidste 20 år har Kina fokuseret på eksport, men i de næste 10-20 år vil Kina fokusere på import. Vores strategi er ikke at hjælpe kinesiske firmaer med at sælge ting til Europa. Vi er her for at hjælpe de mindre virksomheder i Storbritannien og Europa med at sælge til Kina,” sagde Jack Ma, stifteren af Alibaba, under forretningstopmødet mellem Storbritannien og Kina, der blev holdt i London i sidste uge i forbindelse med præsident Xi Jinpings statsbesøg.

LÆS OGSÅ: ”Alibaba åbner kontorer i tre EU-lande”

Jack Ma forventer, at der de næste 10-20 år vil være en halv milliard mennesker i middelklassen i Kina, og Kina vil blive det internationale marked i det globale erhvervsliv.

Dansk Mode & Textil vil følge med i udviklingen, men maner for nu til besindighed på et tidspunkt, hvor de danske modevirksomheder kun sælger for tocifrede millionbeløb på det kinesiske marked.

”Det kinesiske marked er svært at komme ind på, fordi der er mange kulturelle forskelle på, hvordan man gør forretning. Mange virksomheder vil gerne ind på det kinesiske marked, men det kræver en partner, som kan håndtere dokumenter og told,” siger Michael Hillmose, eksportchef hos Dansk Mode & Textil, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Ecco runder i år butik nummer 1.000 i Kina”

Han forklarer, at der tidligere har været et samarbejde med ule.com, som blandt andet er støttet af det kinesiske postvæsen China Post. Det medførte dog udfordringer, fordi der ikke er nogen garanti for, at varer bliver opstillet på den måde, som den danske virksomhed kunne ønske.

”Alibaba er kommet for at blive, så når de vil åbne op for vestlige varer, er det da positivt. Men som virksomhed skal man tænke sig om, inden man indgår partnerskab, for der kan være en risiko forbundet med det, hvis kravene er store. Men hvis Jack Ma laver en vestlig portal i stil med Zalando eller Asos, kan mulighederne måske være store,” siger Michael Hillmose.

Derfor glæder han sig til at se nærmere på et konkret udspil fra Alibaba, men tillader sig at have en sund skepsis, fordi det ikke er lykkedes andre end Bestseller og Ecco at skabe et stort marked i Kina.

Ekstern kilde: Fashion United