Bestseller indgår CSR-samarbejde med andre tøjkæmper

Den danske tøjkoncern vil i fællesskab med repræsentanter for det, der svarer til en tredjedel af verdens modevirksomheder, og tæller aktører som H&M, Inditex og Nike skabe fælles CSR-standarder for deres leverandører.
21.10.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Modevirksomhederne verden over har forskellige måder at måle leverandørernes CSR-grad på. Men store dele af branchen har nu forpligtet sig til at skabe fælles standarder, så det bliver nemmere for alle parter (Scanpix).

I dag har mange tøjvirksomheder hver deres egen måde at vurdere deres leverandørers CSR-grad på. Ofte er der meget lidt forskel på, hvordan modevirksomhedernes standarter og metoder er, men alligevel må leverandørerne bruge en masse tid og ressourcer på at styre de mange forskellige afrapporteringsformer.

Det vil et nyt projekt, som Bestseller er gået med ind i, gøre op med: Social and Labor Convergence Project, som faciliteres af Sustainable Apparel Coalition (SAC), vil forsøge at skabe ensartede standarder, så brands, detailhandlende, organisationer, NGO’er og andre af modebranchens aktører kommer til at afrapportere på samme måde.

Repræsenterer en tredjedel af verdens modebranche

SAC er en brancheorganisation bestående af modebrands, detailhandlere, producenter, regeringer, NGO’er og akademiske eksperter. Til sammen repræsenterer medlemmerne i SAC mere end en tredjedel af det globale marked for beklædning og fodtøj.

Fælles standarder i CSR-afrapporteringen vil spare tid og ressourcer, og det er Bestsellers forhåbning, at leverandørerne dermed kan frigøre kræfter til at forbedre deres produktionsfaciliteter.

“I Bestseller er vi begejstrede for denne nye mulighed for at finde mere effektive metoder til at øge arbejdstagerrettigheder på brancheniveau og arbejde på løbende forbedringer. Vi anerkender den udfordring, det er er at blive enige om en fælles standard, men med erfaringerne fra lignende fælles tilgange – for eksempel Bangladesh Accorden – mener vi, at industrien er klar til at arbejde sammen på at finde fælles løsninger på dette område også,”siger Katrine Milman, der er CSR-ansvarlig i Bestseller.

En del af arbejdsgruppen

Bestseller er en del af den arbejdsgruppe, der skal udvikle en manual med fælles standarder, og som den danske virksomhed har forpligtet sig til at følge i stedet for sin egen nuværende. Manualen vil virksomhederne kunne bruge til at vurdere sine leverandører, men også til at analysere sine egne CSR-status og få en fornemmelse af konkurrenternes.

“Ved at deltage i denne arbejdsgruppe vil vi have stor indflydelse på resultatet og følge udviklingen nøje. Det betyder også, at vi får en endnu større indsigt i de problemer, andre virksomheder står over for, “siger Katrine Milman.

Projektet er blevet sat i gang på grund af et ønske i brede dele af tøjbranchen om at gøre CSR-revision enklere.

“Selv om vi er konkurrenter, er der en åben dialog og kultur i SAC-gruppen, og alle er opsat på at dele viden og danne arbejdsgrupper til at finde fælles løsninger,” Siger Katrine Milman.

Det næste SAC møde vil blive afholdt i København i maj 2016 og blive arrangeret i forbindelse med den internationale bæredygtighed konference, Copenhagen Fashion Summit.

Du kan læse mere om initiativet ved at klikke her.