Danske brands har allerede godt gang i eksporten til Tyskland. Så når de eksporterer omkring 14 procent mere til tyskerne, som de har gjort de seneste syv måneder, er det noget, der kan mærkes på de samlede tal for modebranchens eksport.

De forgangne syv måneder eksporterede den danske modebranche for over fire milliarder kroner til det tyske marked. Det er en stigning på 14,5 procent sammenlignet med de første syv måneder sidste år, skriver Dansk Mode & Textil.

“De senere år har der været et fint gennemsnit på eksporten på dansk tøj helt generelt, men de knap ni procent, eksporten er vokset, ligger bestemt i den gode ende af gennemsnittet,” siger international chef og analyseansvarlig hos Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose til dmogt.dk og uddyber, at det blandt andet er Tyskland, der trækker læsset på den samlede eksportstigning.

Blandt forklaringerne på den stigende eksport til Tyskland er ifølge Michael Hillmose, at der både er plads til de helt store og de mindre mærker på det tyske marked. Det ser han fere danske mærkers tilstedeværelse på den berlinske modeuge som udtryk for.

Samtidig peger han på, at både Zalando og Amazons europæiske afdelinger har hjemme i Tyskland.

“På den måde er det ganske logisk, at Tyskland trækker godt i den rigtige retning,” siger Michael Hillmose til dmogt.dk.

Kilde: dmogt.dk