Ny rapport fortæller om fremtidens storforbrugere

Børn født i perioden fra 2010 til 2015 kaldes for Generation Alpha i en ny rapport, der giver et indblik i strømninger og tendenser de kommende årtier.
06.10.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: En amerikansk undersøgelse viser, at børn er med på cirka fem ugentlige indkøbsture med forældrene (Scanpix).

Fremtidens forbrugergeneration er kun mellem nul og fem år, men inden længe vil de udgøre nutidens vigtigste forbrugergeneration.

Allerede i dag kan børn efterspørge produkter som toårige, og halvandet år senere kan de genkende 200 mærker.

LÆS OGSÅ: “Børnetøjsfirmaer må flytte sig efter børnene”

Derfor er kendskab til dem af stor kommerciel betydning, og en ny rapport bestående af tre dele giver et bud på den såkaldte Generation Alpha.

  • Den første del kaster lys over de børn, der er født i perioden fra 2010 til 2015. Det er både deres forældre, deres opvækst, deres værdier og præferencer, der kortlægges, og der gives konkrete råd til, hvordan disse kan imødekommes fra et kommercielt perspektiv.
  • Den anden del giver en anderledes vinkel på fremtidens børn, der er baseret på de ti egenskaber, som de ikke kan undvære – lige fra evnen til at tænke stort, at besidde dyb social intelligens og tale data.
  • Den tredje del omhandler detailhandelskoncepter, som er en kompleks størrelse til børn og børnefamilier. Koncepterne skal både tale til børnenes og forældrenes behov og samtidigt følge med i de store skift, der finder sted efterhånden, som barnet går fra baby over tumling til skolebarn, tween og teen. Den stigende digitalisering, større krav til oplevelser og gamification spiller også ind. Rapporten indeholder konkrete eksempler på detailhandelskoncepter, der møder denne kompleksitet.

LÆS OGSÅ: “Børnetøjsmærke dropper de fysiske butikker”

Rapporten er udarbejdet af Pej-gruppen i sommeren 2015 med bidrag fra samarbejdspartnerne Future Navigator og Echochamber.