En ny analyse af 4.931 regnskaber fra de danske detailvirksomheder viser, at branchen stadig er kraftigt udfordret.

Kun 60,8 procent af de analyserede virksomheder leverer sorte tal på bundlinjen i det seneste regnskabsår. Herved fortsætter tilbagegangen siden 2012. De seneste tal er dog væsentligt bedre end katastrofeåret 2011, hvor kun 57,2 procent af virksomhederne genererede overskud.

LÆS OGSÅ: “Tøjeksperten vækster stort på kort tid”

Andelen af de 4.931 virksomheder, der formår at øge indtjeningen, går dog en smule frem sammenlignet med året før. 52,2 procent af virksomhederne har skabt et bedre resultat i 2014 sammenlignet med 2013. Endelig viser analysen, at 52,1 procent af virksomhederne har bygget oven på deres egenkapital som følge af resultatet fra 2014.

Rekordhøj tillid – manglende salg

Cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm bemærker, at forbrugertilliden i Danmark steg pænt i 2014 og nærmede sig niveauet fra før finanskrisen. Den udvikling er fortsat ind i 2015, hvor forbrugertilliden i flere måneder har ligget på de højeste niveauer nogensinde registreret. Men tilliden mangler endnu at materialisere sig i form af stigende forbrug.

LÆS OGSÅ: “Fremtidens forbrugere bor i udviklingslandene”

“2014 blev jo faktisk et vendepunkt efter seks år med faldende detailsalg. Problemerne løser sig dog ikke overnight, og mange er fortsat pressede,” forklarer Jens Nyholm.

Analysen fokuserer på virksomhedernes udvikling i egenkapital og resultat før skat. Perioden dækker fra juli 2014 til juni 2015.

Kilde: Eniro