Femmes Regionales breder mode ud til andre områder

Modeprincipper har været nøglen til succes gennem ti år for designbureauet, som skaber kreative udtryk, der kan gå hånd i hånd med det praktiske.
21.09.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Både Mærkerne Zizzi (t.v.) og Baum und Pferdgarten er blandt kunderne hos designbureauet Femmes Regionales, der ejes af Mie Albæk Nielsen og Caroline Hansen (t.h.) (Daniel Stjerne).

I kølvandet på den økonomiske krise har mange PR- og marketingsbureauer inden for modebranchen haft det svært med at skabe en klar profil, som kan tiltrække kunder. Sådan har det dog ikke været for Femmes Regionales, der i år kan fejre 10-års jubilæum.

”Vi er ikke kun for modebranchen, men vi benytter os altid af den samme metodik hentet fra mode, uanset hvilken kunde det drejer sig om. Vores baggrund som modedesignere gør, at vores fokus altid ligger på produktet og det at skabe en unik historie om det,” siger Mie Albæk Nielsen, der sammen med Caroline Hansen er ejer af Femmes Regionales.

Femmes Regionales laver unikke historier

Kunderne tæller blandt andet store tøjmærker som Baum und Pferdgarten, Modstrøm, Munthe og Noa Noa, hvor projektet for Femmes Regionales går ud på at underbygge en allerede stærk DNA og forny den inden for brandets rammer sæson efter sæson.

LÆS OGSÅ: “Zizzis nye sublabel skal være yngre og trendsættende”

For plus size mærket Zizzi har Femmes Regionales endda udvidet med at udvikle et subbrand til mærket, hvor arbejdet også har bestået i at designe selve kollektionen.

“Så på den måde er cirklen sluttet her efter 10 år, hvor vi er tilbage, hvor vi startede – nemlig med designet af selve produktet,” siger Mie Albæk Nielsen

Det kreative udtryk går hånd i hånd med det praktiske

Femmes Regionales beskæftiger sig især med kampagner, indretning og visuelle identiteter for modemærker. Men andre opgaver ligger helt uden for modebranchen, hvor bureauet bidrager med et kreativt udtryk, der kan gå hånd i hånd med det praktiske.

”Vi har blandt andet lavet et møbelkatalog for køkkenfirmaet Garde Hvalsøe, hvor vi igen har brugt den måde, man arbejder visuelt med mode og overført det til et møbelfirma. Ejeren kom også specifikt til os, fordi vores omdrejningspunkt er mode. Han har mange mandlige tilhængere af sine produkter, men han vidste samtidigt godt, at den endelig beslutning tages af kvinden i huset. Så han var også interesseret i en kvindelig vinkel på sine produkter,” forklarer Mie Albæk Nielsen.

Kunderne skal have noget for pengene

Bureauet tager afsæt i mode for at beskæftige sig med andre områder, og ifølge medejeren er er det lykkedes at opbygge en stærk metode, som kan anvendes på tværs af medier, fordi Femmes Regionales på deres egen måde har opbygget et sprog for, hvordan de kommunikerer deres ideer, så de også bliver håndgribelige og anvendelige for kunden.

LÆS OGSÅ: “Internationale modefolk roser dansk designs anvendelighed”

”Jeg mener, at vi har udviklet nogle unikke produkter, hvor kunderne får noget for pengene, fordi det vi leverer altid munder ud i  noget fysisk eller visuelt. Vi gider ikke lave flyvske repositioneringsmanualer eller brandbooks, der ender i en skuffe inde hos direktøren ,” siger Mie Albæk Nielsen.

Femmes Regionales har siden starten i 2005 vokset sig fra to til syv medarbejdere. Ud over mode indretter bureauet blandet andet restauranter og designer-interiørprodukter for Normann Copenhagen og Kvadrat.