Ingen grund til at opgive markedsføring via e-mails
Trods mange andre muligheder for at nå kunderne, slår en markedsføringsekspert fast, at e-mails – stadig – er en god og solid måde at nå kunderne på.E-mails er efterhånden en traditionel måde, virksomheder markedsfører dem selv over for kunderne på – og det er stadigvæk en effektiv måde at nå ud potentielle købere. Custoras marketingschef Netta Kivilis fortæller i et interview med eMarketer, at man som virksomhed ikke skal fokusere på, hvor mange der åbner e-mailen, eller på hvor mange der til- eller afmelder sig ens nyhedsbreve.
LÆS OGSÅ: ”Google og Pinterest øger mobilfokus med købeknap”
Derimod skal man som virksomhed lave nogle langsigtede KPI’er (key performance indicators, red.) for e-mailene, som for eksempel at fokusere på hvor meget salget stiger, efter man har udsendt e-mails om for eksempel lanceringen af en ny kollektion.
Mobile first
I dag læses næsten 30 procent af alle e-kampagner på mobilen. Man skal som virksomhed være opmærksom på responsive design, der gør, at e-mailen også kan læses på telefonen.
”Telefoner er åbenlyst vigtigere end nogensinde før for at skabe den rigtige kontekst ved markedsføring på e-mail,” siger Netta Kivilis.
Netta Kivilis understreger også, at den måde, hvorpå markedsføringsfolk inkorporerer innovation i e-mails, i hvert fald i år er ved at blive mere segmenteret og personaliseret.
LÆS OGSÅ: ”E-handel i de nordiske lande er stærkt stigende”
Marketingschefen fortæller, at kundesegmentering frem for personalisering kan være mere fordelagtigt for virksomhederne. Det skyldes blandt andet, at kunderne dermed ikke føler, at man er lige så påtrængende som ved personalisrede e-mails.
Kilde: eMarketer