Her er tre råd til teamwork på arbejdspladsen

Selvgjort er velgjort. Men teamwork er endnu smartere ifølge Harvard Buiseness Review, der her giver tre konkrete punkter til, hvordan du bruger alle ressourcerne i dit team.
10.09.2015 ∙ af TL
Foto: Samarbejde spiller en afgørende rolle for optimal udnyttelse af hinanden ressourcer på arbejdspladsen (Scanpix).

At drive forretning i dag er så komplekst, at man ikke selv kan løse alle udfordringerne. Derfor er det vigtigt at få trukket på alle kompetencerne i ens team. Men hvordan gør man det?

Det har Jim Whitehurst, der er administrerende direktør ved Red Hat et bud på i Harvard Business Review.

LÆS OGSÅ: “Danskere vil have mening på arbejdspladsen”

  • Aktiv lytning. At tage noter er ikke ens betydende med, at man ikke lytter. Tværtimod. Ved at tage noter kan du hurtigt sortere i dine opfølgende spørgsmål, hvis der er noget, du er i tvivl om. Når teammedlemmer begynder at lytte aktivt til hinanden, bliver alle klogere.
  • Giv og modtag ærlig respons. Samarbejde kræver kommunikation.
    Der skal være en kontinuerlig strøm af tilbagemelding på information og præstation mellem alle gruppemedlemmer, og det meste af det skal være positivt. Sig ”godt klaret!” og ”super indsats!” til hinanden oftere end negative kommentarer. Samtidig skal man være i stand til at modtage konstruktiv kritik uden at blive defensiv. Når du giver eller modtager kritik, skal det være arbejdsrelateret og ikke personligt.
  • Værdsæt bidrag og inputs frem for at være egotripper. Lær af hinanden.
    Vi ønsker at blive set som ”den kloge” på arbejdspladsen. Men det skal du være ved at bidrage med din viden til resten af teamet frem for at skulle vinde en pris for, hvor smart du er.

Tal om udfordringerne og find svarene i fællesskab. Sådan åbner mulighederne sig.

LÆS OGSÅ: “Her er fem faldgrupper, der kan ødelægge samarbejder”

Jim Whitehurst har selv set ovenstående fra første parket. Han siger, at når et gruppemedlem kan være en holdspiller, bliver han eller hun ofte sat til at deltage i tværgående gruppeprojekter, der giver dem mulighed for at få bredere erfaring på tværs af organisationen.

Kilde: Harvard Business Review