For små virksomheder, der producerer et nicheprodukt med en snæver målgruppe, er eksport fra første dag en nødvendighed. Men hvis de ikke ser eksport som en naturlig del af virksomhedens opbygning, kan det for mange være skræmmende at tage det første skridt mod internationalisering.

LÆS OGSÅ: “Nyt center besvarer spørgsmål om e-handelseksport”

Det mener Væksthuset i Hovedstadsregionen, der ser det personlige og professionelle netværk som altafgørende. Virksomheden skal allerede fra start klarlægge, hvilke barrierer i form af udfordringer og problemer der forekommer ved eksport, og hvilke muligheder og beredskab virksomheden har for at overvinde disse.

Brugeradfærd og konkurrence er afgørende

Eksportengagementet kommer her fra en proaktiv adfærd. Virksomheden skal selv tage initiativet til at ekspandere. Ikke af nødvendighed, men som en offensiv strategi.

“Man skal kigge på brugeradfærd, konkurrence samt kanalstrategi. Men hvis man ved, hvad man snakker om, kan man bruge det, man har, til at lægge en velovervejet førsteplan,” siger Henriette Kahré Freris, vækstkonsulent ved Væksthuset i Hovedstadsregion, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Modebranchen eksporterer for flere penge end nogensinde”

Hun mener, at når en virksomhed er stærkt etableret på hjemmemarkedet, er eksport en naturlig del af markedsudvidelsen for at opnå større vækst. I forhold til ekspansion skal der findes et eller flere markeder som et led i internationaliseringsprocessen

Hold øje med markedstilpasning

Når det først har gået godt med ekspansion til de første to til tre lande, skal små og mellemstore virksomheder passe på med ikke at drage forhastede beslutninger.

”I stedet for at brede sig for meget, skal man finde ud af, hvad der skal til. Man må lige stoppe op og få kigget på markedet, priserne og konkurrencen,” siger Henriette Kahré Freris.

Virksomheden skal altid have markedstilpasning for øje. Det er ikke alle produkter, der bare kan eksporteres til andre lande uden at se på markedsforholdene først.

Kilde: Startvækst