Det er ikke nyt for Apple at benytte nogle af de samme marketingsregler for at sælge teknologiske produkter, som modebranchen bruger til at sælge tøj. Apples produkter har opnået at differenciere Apple-brugere fra andre ved at signalere en tilhørsforhold med specifikke sociale stammer. Det skriver Business of Fashion.

LÆS OGSÅ: “Flere modebrands går ind i ’wearable technology’”

Som et led i Apples strategi om at markedsføre Watch som et luksusprodukt, har virksomheden headhunted ledere, direktører og eksperter fra toneangivende modevirksomheder som Burberry, Louis Vuitton, Tag Heuer og Lanvin.

11 modeeksperter bag Watch

Blandt de nye talenter hos Apple er Angela Ahrendts, der er vicedirektør for detail og online salg. Hun kommer fra en stilling som administrerende direktør for Burberry, hvor hun blev kendt for, sammen med kreativ direktør Christopher Bailey, at tredoble virksomhedens indtægter og udvikle Burberrys moderne detailstrategi.

Vicedirektør for ‘Special Projects’ Paul Deneve har enestående erfaring fra både teknologiverdenen og modebranchen. Udover at have arbejdet med salg og marketing for Apple har Paul Deneve administreret prestigefyldte modehuse som Lanvin, Courrèges, Nina Ricci og senest Yves Saint Laurent.

LÆS OGSÅ: “Apple slører salgstal for smart-watches”

Marc Newson, der er den ene designer bag Apples Watch, har tidligere erfaring med mode gennem designsamarbejder med mærker som Hermès, Louis Vuitton og Azzedine Alaïa.

Derudover består teamet af Patrick Pruniaux med en fortid fra Tag Heuer, Catherine Monier fra Yves Saint Laurent og Céline, Marcela Aguilar og Anita Borzyszkowska fra Gap, Musa Tariq og Chester Chipperfield fra Burberry, Jacob Jordan fra Louis Vuitton og Lance Lin fra GQ magazine.

Kilde: Business of Fashion