Når forbrugerne ved, hvad de vil have, og hvad de leder efter, er de mere tilbøjelige til køb. Det viser en undersøgelse udarbejdet af konsulentfirmaet Vertica, skriver detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: “Sådan udnytter du den stigende e-handel”

Jens Hofman Hansen, digital forretningsudvikler ved Vertica giver fem gode råd til, hvordan netbutikkerne optimerer deres søgefunktion:

  • Relevant søgeresultat. Netbutikkerne kan med fordel lave en brugerundersøgelse. En oversigt over hvad deres kunder finder relevant.
  • Søgefeltet bør vises på alle dele af hjemmesiden. På sider, der ikke indeholder produkter, bør der alligevel være et søgefelt med teksten ”søg.” Søgefeltets form og design skal være indbydende. Det skal være tydeligt, at det er et søgefelt.
  • Eftersortering og filtrering er mest optimalt. I stedet for allerede fra start at stille krav til varekategorisering, er det bedre at lade kunden søge i hele sortimentet først. Bagefter kan der sorteres i afdeling eller kategori. Sådan undgår netbutikken også, at kunder bliver sorteret fra, hvis en vare er kategoriseret forkert.
  • Tolerant søgning. Søgeloggen hos en netbutik er et godt redskab til at undersøge, hvad forbrugerne leder efter. Her kan virksomheden også sortere og undersøge kundernes behov og præferencer.
  • Foreslå produkter inde for samme produktkategori. Der må ikke være tomme resultatsider. I stedet for en tom resultatside bør der være produktforslag inden for samme kategori.

Vertica har udarbejdet rapporten omkring, hvordan søgemaskinerne virker hos blandt andet Zalando.dk, Coop.dk, Matas.dk og Ikea.dk

Kilde: Detailfolk