Detailhandlen er den branche, som er mest udsat for it-nedbrud og samtidig er dårligst til at sørge for tilgængelighed, backup og gendannelse af data. Det skriver detailfolk.dk.

Konklusionen bygger på en rapport lavet af Vanson Bourne på vegne af Veeam, som er leverandør af it- sikkerhedsløsninger til mere end 157.000 kunder verden over.

LÆS OGSÅ: ”Faldende detailsalg vækker bekymring”

Omkostningerne kan i store virksomheder nå op på over to millioner kroner per time i form af tabt indtægt, produktivitet og data, som mistes på grund af backup- eller gendannelsesløsninger, der ikke fungerer.

Fire trin løser meget

Det kan dog løses, hvis man følger de fire EASY-trin:

  • E – En-to-tre-reglen for backup
    En butik bør altid have tre kopier; én lokal version, men på to forskellige medier og én, som er lagret offsite.
  • A – Altid test reset-funktionen
    Backupplanen skal suppleres med tests, som viser, at alle elementer fungerer, som de skal.
  • S – Speed er en vigtig faktor
    Alle it-nedbrud indebærer økonomiske tab for butikken, og derfor bør et ideelt mål for recovery-tid bør være under 15 minutter.
  • Y – Yoga-princippet
    Balance, stabilitet og fleksibilitet er vigtige faktorer for at opnå det perfekte match mellem nye og gamle teknologier.

Kilde: detailfolk.dk