Indkøbscentral åbner med slagtilbud til modebranchen

Allerede nu ligger første tilbud klar fra den nye indkøbscentral: Få logo-vand med på messestanden eller til dit show. Indkøbscentralen giver alle i branchen mulighed for at købe mindre partier til lave priser.
22.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Vandflasker med eget logo er et af de første tilbud i modebranchen nye indkøbscentral (Scanpix).

Bøjler, giner, emballage og vandflasker. Det er varer, som mange i modebranchen gør brug af.

Men køber man ind i små partier, er det dyrere, end hvis man havde mulighed for at afgive en større ordre. Nogle gange er det endda helt umuligt at købe de små partier, man har brug for og råd til.

Det er der imidlertid råd for nu. Med modebranchens indkøbscentral kan man nu købe udvalgte varer både småt og billigt ind. Dermed kan man opnå stordriftsfordele, selvom man er lille.

”Meget få modevirksomheder herhjemme har størrelsen til at stille krav til sine leverandører og de har begrænset mulighed for at skabe stordriftfordele. Men samarbejder virksomhederne om nogle af de ydelser, de alle har brug for, ser det straks anderledes ud – både med hensyn til, hvad man kan købe, men også til hvilke priser,” Henrik Ralf Nielsen, der sidder med ansvaret for forretningsudvikling i Danish Fashion Institute. Han understreger, at indkøbscentralen er for alle i modebranchen. Man behøver ikke være medlem af nogen organisation for at bruge den.

Løbende nye varer i butikken

Indkøbscentralen er et site, der fungerer sådan, at man lægger sin ordre på en af de aktive varer, der er på sitet. Men hvor man normalt så bare vil få tilsendt den bestilte vare, så kan andre virksomheder også lægge en ordre på samme vare. Jo flere, der lægger ordrer, des billigere bliver varen. Og på den måde bliver ordren både interessant for dig som kunde og for leverandørerne.

”Vi vil løbende gøre opmærksom på, når der er nye ordrer på sitet. Desuden kan man både som leverandør og kunde komme med forslag til varer, vi skal tilbyde i indkøbscentralen,” uddyber Henrik Ralf Nielsen.

Få vandflasker med logo med under modeugen

Et konkret eksempel på, hvordan indkøbscentralen virker er, at den lige nu tilbyder, man kan købe vandflasker med sit eget logo på til brug under modeugen. Normalt skal man købe en hel palle med 2.000 vandflasker for at kunne afgive en ordre. Men indkøbscentralen – der dybest set er et indkøbsfællesskab – kan man nøjes med at købe nogle hundrede.

“En vandflaske med logo komme næppe til at være tungen på vægtskålen i kampen om succes. Men det er dog et eksempel på, at fælles indkøb kan åbne nogle døre og skabe nogle nye muligheder, som virksomhederne ikke havde før,” siger Henrik Ralf Nielsen.

Hvis man vil nå at købe vandflasker med eget logo på, så de kan nå frem inden modeugen, skal man afgive sin bestilling senest på lørdag.

Stordriftsfordele til små aktører

Indkøbscentralen er lige nu i test-fasen, men den virker. Man skal oprette sig som bruger for at kunne benytte centralen. Det gør man her:

http://www.linknetwork.dk/fashionsource-signup

Indkøbscentralen er et delelement af et større projekt, som Danish Fashion Institute arbejder på med arbejdstitlen Shared Facility Service, som er støttet af Erhvervsstyrelsen og Københavns Kommunes Erhvervsservice. Formålet er at skabe bedre rammer for modevirksomhederne ved at give dem mulighed for at købe ind sammen og på den måde få stordriftsfordele, selvom de er små.