Startups tjener penge, når de ikke tænker økonomi

Hvis man er tro mod sin virksomheds værdigrundlag er der større chance for at ende op med en vellykket forretning, end hvis man fra start kun tænker i kroner og øre, mener startup-rådgiver.
14.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Startups bør allerede fra begyndelsen definere deres formål med virksomheden og lader missionen være motivation, fortæller startup-rådgiver (Scanpix).

Pengestærke virksomheder indkasserer ikke milliarder, fordi de altid har drømt om en tyk bankbog, forklarer virksomhedsleder Kevin Laws fra startup-rådgivningen AngelList. I stedet har grundlæggerne fokuseret på formålet med deres firma fra begyndelsen.

Han begrunder blandt andet sin teori med et eksempel fra den virkelig verden: Da Yahoo i sin tid forsøgte at købe Facebook for 6,6 millarder kroner, takkede Mark Zuckerberg nej, fordi han endnu ikke havde opnået sit mål om at forbinde verdens befolkning gennem Facebook. Virksomheden er i dag over 1334 milliarder kroner værd.

“De grundlæggere, der skaber den største værdi for dem selv og deres investorer er dem, der har en vision om på en eller anden måde at ændre verden,” skriver Kevin Laws på Harvard Business Review.

Motivation skal ikke findes i penge

Med det sagt tilføjer Kevin Laws, at langt de forretningsdrivende selvfølgelig ønsker at tjene penge på sit arbejde. Men hvis man kun ser dollartegn, er det lettere at sælge ud, forklarer han. Og en virksomhed med et stort potentiale, kan ikke vokse sig større, hvis den bliver opkøbt af en anden korporation.

Derfor bør det økonomiske aspekt aldrig være den største motivation for at drive virksomhed, mener Kevin Laws:

”Hvis du tror på din mission, så er det en moralsk nødvendighed at knytte en forretningsmodel til denne mission. Der er ingen hurtigere måde at opnå dine ambitiøse mål på. Sådan er rækkefølgen: Forretningsmodellen eksisterer for at tjene missionen og ikke omvendt,” skriver han.

LÆS OGSÅ: “Omsætter for millioner på nystartet shopping-koncept” 

Kevin Laws er virksomhedsleder (COO) i AngelList – en hjemmeside, der forbinder og formidler kontakt mellem startup-virksomheder og investorer.

Kilde: Harvard Business Review