Diesel-ejer: Opstarten på bæredygtig mode vil koste

Renzo Rosso er positiv omkring at skabe en forsyningskæde for bæredygtig mode, men det kommer til at tage tid. Det vil være meget omkostningstungt, så det skal ske i små skridt.
07.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Det italienske modemærke Diesel, der blandt andet laver cowboybukser, vil gerne være med til at arbejde på en bæredygtig modebranche, men det kommer til at tage tid (Scanpix).

Modebranchen kan godt blive bæredygtig, men i øjeblikket er det ikke så høj en prioritet som mad. Det mener administrerende direktør for Diesel, Renzo Rosso, da han talte ved en session til det globale modetopmøde i Milano. Det skriver Fashion United.

”Det er muligt at skabe en forsyningskæde for bæredygtig mode, men det er meget dyrt,” siger Renzo Rosso og uddyber: ”Vi vil nå dertil i fremtiden, men over en længere tidsskala.”

LÆS OGSÅ: Investorer får øje på bæredygtighedens værdi

Flere luksusbrands går med

Under topmødet deltog også Carlo Capasa, formand for det italienske ministerium for mode, og han understregede, at bæredygtighed har været diskuteret i Italien siden 2011 blandt de største modeaktører. Det drejer sig blandt andet om Gucci, Prada, Ferragamo, Zegna og Diesel, som Renzo Rosso stiftede i 1978.

Han har selv investeret i firmaet NaturaSì, der arbejder med at distribuere økologiske, biodynamiske og naturlige produkter.

”Målet er at nå et punkt, hvor vi kan give kunden tillid til 100 procent økologiske produkter. Vi er nødt til at lægge vægt på landbrug, som er et vigtigt element for Italien,” siger Renzo Rosso.

Kilde: Fashion United