Birger Christensen sætter tryk på internationalisering med ny direktørstilling

Den ikoniske danske modevirksomhed Birger Christensen leder efter en administrerende direktør, der kan tage styringen i den nyoprettede forretningsenhed, Birger Christensen International, der har til formål at øge internationaliseringen.
29.06.2015 ∙ af CAK
Foto: Jens Birger Christensen (tv.) leder i øjeblikket efter en administrerende direktør til Birger Christensens nye forretningsenhed Birger Christensen International (Birger Christensen).

Som et led i en international vækststrategi har den 146 år gamle modevirksomhed, Birger Christensen, oprettet en ny forretningsenhed, der skal drive og videreudvikle virksomhedens eksport og B2B-aktiviteter. Den nye enhed går under navnet Birger Christensen International og vil fungere fuldstændig seperat fra Birger Christensen Retail, der omvendt udelukkende vil drive det danske forretningsvirke.

LÆS OGSÅ: “Birger Christensen kommer stærkt ud af 2014”

Hvem, der skal stå i spidsen for Birger Christensen International, er dog endnu uvist. For ifølge virksomhedens ejer og overordnede direktør, Jens Birger Christensen, søger man en kandidat, der ikke skal findes i baglandet.

“Vi har bevidst fravalgt at ansætte internt og i stedet vendt blikket udad efter nye kræfter. For selvom den kommende direktør skal have et brand-kenskab og sikre kontinuitet, skal denne også kunne udvikle nye strategier, der kan indløse vores udenlandske potentiale. Og vi mener, at det kalder på en kandidat, der ikke alene har et stærkt iværksætter-gen, men også en rygsæk fyldt med nye kompetencer og perspektiver,” siger Jens Birger Christensen til Fashion Forum

Flagskibsbutik i Kina og et asiatisk fokus

Selvom den nye forretningsenhed og direktør vil have hele verden som sin markedsplads, vil der over den næste tid være et specielt fokus på produkt- og markedsudvikling i Asien.

“Vi mener, at Birger Christensen forsat har et stort vækstpotentiale i Kina, Japan og Korea, fordi vi både har en lang historie som kongelig hofleverandør og nogle stærke kvalitetsprodukter med pels som kerneekspertise. Vi åbner derfor også snart vores første flagskibsbutik i Beijing, og fremadrettet vil det være et vigtigt fokusområde for Birger Christensen International at øge og styrke vores asiatiske tilstedeværelse og tilbud,” siger Jens Birger Christensen.

Selvom den nye forretningsenhed markerer en organisatorisk omstrukturering, vil den ikke påvirke den siddende bestyrelse eller direktion.