Acne gør, hvad de har lyst til – og de er gode til det

Arbejd med projekter, der interesserer dig. Dygtiggør dig indenfor dit fag. Lever et ærligt produkt. Det lyder banalt, men det virker. I hvert fald for Acne, forklarer medstifter Mats Johansson.
26.06.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Acne er mere end et tøjmærke. Virksomheden sælger legetøj, udgiver et magasin, instruerer reklamefilm blandt meget andet (Screendump fra acnestudios.com).

Fra filmproduktion og farvede figurer til et feteret modemagasin. Svenske Acne er meget mere end tøj. Det kreative kollektiv, der blev startet af fire svenske venner, har siden begyndelsen i 1996 skabt en række virksomheder – heriblandt tøjmærket Acne Studios, der har været med til at definere den skandinaviske mode verden over, reklamebureauet Acne Advertising samt Acne Jr., der specialiserer sig i svensk kvalitetslegetøj. For hos Acne beskæftiger man sig med det, man har lyst til. Og derfor har Acne succes, forklarer medstifter Mats Johansson.

”Der har aldrig været en præcis plan med, hvad vi ville. Grundtanken har altid været at skabe produkter, vi selv er interesserede i. Hvis du virkelig elsker noget, så bliver du automatisk god til det. Johnny Johansson (kreativ direktør i Acne Studios red.) har altid været interesseret i design og mode, jeg er interesseret i legetøj og animerede figurer, og de andre drenge er vilde med teknik og filmproduktion,” siger han til Fashion Forum. I dag står han bag legetøjsfirmaet Acne Jr.

Ingen hemmelighed bag succes

Mats Johansson fandt inspirationen til Acne-navnet fra den amerikanske tegneserie Road Runner, hvor virksomheden altid hedder ”Acme” lige meget, hvad de laver. Et symbol på, at loftet er højt og idéerne mange hos virksomheden.

Men idéer er ikke nok, hvis man skal opnå samme succes som Acne. De skal også føres ud i livet. Og det kræver ikke overraskende hårdt arbejde og ærlighed. To værdier, der binder de ellers meget forskellige Acne-virksomheder sammen og giver dem et fælles udtryk.

Da de fire mænd bag Acne først besluttede sig for at starte Acne Studios, delte de deres jeans ud til venner og bekendte, hvorefter de langsomt men sikkert ekspanderede mere og mere.

”Der er ikke nogen hemmelighed bag vores succes. Vi brænder virkelig for vores ting, og derfor er vi dygtige. Det handler om at skabe produkter med ærlighed og kvalitet. Kombiner det med hårdt arbejde, og du kan ligge på alle tænkelige markeder,” fortæller Mats Johansson til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Acne har vokseværk”

I dag bliver Acne Studios solgt verden over og havde i 2012 en omsætning på 664 millioner kroner. Acne-moderselskabet har hovedkontorer i Stockholm, Berlin, London og Los Angeles.