Facebook Abonnér
13:31
|
25.09.2017
Skærmbillede 2015-05-31 kl. 22.24.06 Foto: The True Cost sætter igen fokus på tøjproduktionens bagside samt forbrugernes medansvar.

Ny kritisk film om tøjbranchen

Dokumentarfilmen The True Cost kritiseres af Vanessa Friedman for at blande de allerbilligste tøjproduktionsvirksomheder sammen med high street fashion. Men filmen har allerede – igen – skabt debat om modebranchens sociale ansvar.

| CSR Kultur Udland | af Angela Brink

Dansk Initiativ for Etisk Handel ville have vist den fredag som de første i Danmark dokumentarfilmen True Cost, men måtte aflyse på grund af manglende tilmeldinger. Allerede inden sin verdenspræmiere har dokumentarfilmen om modebranchen ellers vakt en vis opsigt. Filmen kaster et kritisk blik på modeindustrien og sætter fokus på de sociale og miljømæssige problemstillinger, der karakteriserer dele af industrien i dag.

Et kristisk men enøjet blik

Men ifølge New York Times’ modeekspert Vanessa Friedman er filmens blik ikke alene kritisk, det er også lidt enøjet.

”Den oversimplificerer også helt ud i ekstremerne på en måde, så den underminerer sig selv. For det første – enten for korthedens skyld eller for at vække opsigt – vælger Mr. Morgan (filmens instruktør, red.) at blande ’fast fashion’ og ’fashion’ sammen. Og imens han fordømmer de enorme main street mærker for at producere i sweatshops, så blander han det sammen med billeder af high end modeshows, hvorved han antyder, at de også får deres ting produceret i sweat shops. Men al mode produceres ikke på samme måde,” skriver Vanessa Friedmann blandt andet i en kommentar til filmen.

Aktivistisk tilgang ekskluderer branchen

Dokumentaren sætter spørgsmålstegn ved bæredygtigheden af modebranchens forretningsmodel og retter blandt andet blikket mod tøjproduktion i Cambodja og Bangladesh.

“The True Cost adresserer vigtige problemstillinger og forhåbentlig kan den føre til yderligere dialog om modebranchen og de udfordringer, vi står overfor. Men jeg deler ikke det ensidige budskab om at modebranchens påvirkning af for eksempel Bangladesh og den meget aktivistiske tilgang, som vi har set mange gange før, ekskluderer den brede industri. Det er ikke frugtbart. Tværtimod. Jeg tror på, at en positiv dialog vil virke langt mere effektivt, hvis man vil ændre branchen,” siger Johan Arnø Kryger fra Nordic Initiative Clean and Ethical (NICE) efter at have set filmen.

Behov for opgør med systemet

FairStyles, der er et kommunikationsbureau, som udelukkende fokuserer på bæredygtige livsstilsprodukter, har fået True Cost til Danmark og viser filmen sammen med Less Magazine. Her er man meget stolte af at vise filmen.

”Jeg synes faktisk, den er retvisende. Den er ikke så propaganda-agtig, som jeg havde frygtet,” siger Charline Charli Skovgaard fra FairStyles til Fashion Forum.

Hun fremhæver blandt andet, at filmen ikke alene appellerer til forbrugerne om at udvise omtanke, når de køber tøj, men også sætter fokus på indkøbernes ansvar.

”Vi taler med rette om forbrugernes ansvar i tøjbranchen. Men det er hele systemet i vores økonomi, hvor vi muliggør billigt forbrug, som der skal gøres op med,” siger hun.

Sandheden er ikke en skræmmekampagne

Charline Charli Skovgaard er ikke bekymret for, om filmens skarpe fokus på det allerværste i dele af tøjbranchen, virker mere som en skræmmekampagne end et oplæg til handling.

”Den her film vil sikkert være skræmmende for mange mennesker. Sandheden er ilde hørt, men at noget er sandheden, gør det ikke til en skræmmekampagne. Jeg synes ikke, det er blæst op – det er jo også sådan her,” siger Charli hun.

The True Cost er instrueret af Andrew Morgan og har blandt andre Livia Firth, der er kreativ direktør for EcoAge og stifter af Green Carpet Challenge, som executive producer.

Man kan se filmen fredag den 5. Juni klokken 19.00 i SOHO i Kødbyen i København. Der er gratis adgang og debat bagefter med Hisar Sindi fra P1. Læs mere om arrangementet her.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev