Minister præsenterer eksportplan for e-handel
Den nye plan indeholder initiativer, som skal resultere i en stigende dansk interneteksport. FDIH roser strategien.Danskerne er vilde med at handle på udenlandske netbutikker. I 2014 klikkede vi varer hjem for 74 milliarder kroner, hvoraf 23 milliarder var fra udlandet. Uden for landets grænse er kunderne derimod ikke lige så købelystne, når det kommer til danske netbutikker, som årligt tjener under 5 milliarder på udenlandske forbrugere. Derfor offentliggjorde handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) i går en plan, der skal styrke e-handlens eksportmuligheder.
Planen indeholder følgende seks nye initiativer:
- Øget eksportrådgivning, der skal hjælpe danske virksomheder med blandt andet screening af konkurrenter, prisfastsættelse og betalingsmetoder i forhold til internethandel i udlandet.
- Pilotprogram i samarbejde med FDIH forbeholdt små- og mellemstore virksomheder, der vil i gang med internethandel på et eller flere markeder.
- Masterclasses i New York og San Francisco med fokus på det amerikanske online marked for danske e-handelsvirksomheder.
- Særlig rådgivning med fokus på at etablere et dansk indkøbscenter på en af de førende kinesiske e-handelsplatforme blandt andet med produkter fra modebranchen.
- Oprettelse af e-handelsportal til information og viden om online eksport.
- Landeguides om e-handel i udlandet.
Direktør for Foreningen for Dansk Internethandel, Anette Falberg, er meget positiv overfor den nye eksportplan, som ifølge hende er god og konkret. Hos organisationen forventer man en stigning i eksporten:
”Udspillet giver FDIH store forventninger til markant stigende eksport på alle fronter. De danske e-handelsvirksomheder får nu en gylden mulighed for at kapitalisere det forspring, som det stærke hjemlige e-handelsmarked har skabt. Det politiske udspil fra ministeren er derfor meget vigtigt, og vi glæder os til at se resultaterne,” siger hun i en pressemeddelelse.
Kilde: FDIH.dk