Farfetch køber ikonisk butik som del af omnichannel-strategi

Modeplatformen Farfetch har købt den 45 år gamle London-baserede butik Browns, for at imødekomme sin internationale omnichannel-strategi.
16.05.2015 ∙ af CAK
Foto: Den toneangivne butik, Browns, har i 45 år været en fast del af Londons South Molton Street. Fremadrettet vil ejeren dog være online-giganten Farfetch (Wikipedia).

Modeplatformen Farfetch har købt den engelske butik Browns, der siden grundlæggelsen i 1970 har været en af de mest toneangivne kanaler i den internationale modebranche. For bag Browns står Joan Burstein, også kendt som Mrs. B, der blandt andet har givet vinduesplads til John Gallianos dimittend-kollektion, mens hun også krediteres for at ’opdage’ Alexander McQueen, Christopher Kane og Commes des Garcons. Browns har derfor i mange år haft en stærkt innovativ brandidentitet, som Farfetch nu vil bruge aktivt til at fremme deres omnichannel-strategi. Det skriver Business of Fashion.

En ‘omnichannel-prøvekanin’

Planen er at bruge Browns til at teste og udvikle nye tiltag og teknologi indenfor detailhandel og omnichannel-feltet. Browns vil derfor fremadrettet være en slags ’prøvekanin’ for nye initiativer, inden de bliver rullet ud til de mange butikker, der er i Farfetchs netværk. Farfetch har på nuværende tidspunkt 280 modebutikker fordelt på 30 lande.

LÆS OGSÅ: “Ny investering værdisætter modewebshop til milliarder”

Holli Rogers, der er tidligere modedirektør i Net-a-Porter, vil blive administrerende direktør i Browns, mens Joan Burstein bliver æresformand og hendes børn Simon og Caroline Burstein vil forblive bestyrelsesmedlemmer og forretningsrådgivere.

Kilde: Business of Fashion