Luksus e-handel stiger eksplosivt i Indien

En ny undersøgelse viser, at inderne vil bruge 234 milliarder kroner (35 billioner dollars) i digitale luksusbutikker i 2016. Det betyder en stigning på +337 procent indenfor blot fire år.
13.05.2015 ∙ af CAK
Foto: Inderne har allerede spendér-bukserne på, når det kommer til at købe luksusvarer online - men forbruget forventes forsat at stige med flere milliarder (Scanpix)-

Ifølge en undersøgelse fra det indiske handels- og industriskammer, ASSOCHAM, er der eksplosiv fremgang i indernes digitale luksusforbrug. For med 140 millioner internetbrugere i landet, stødt stigende indkomstrater og en stadig større kulturel påvirkning fra Vesten forventes det, at inderne vil blive et sandt knudepunkt for international luksus e-handel. Det skriver Fibre2fFashion.

Siden 2012 er online-salget af designertøj steget med 35 procent, mens salget af luksussmykker er steget med hele 42 procent – og udviklingen ser ikke ud til at stoppe her. For Indiens økonomiske vækst har medført et stigende middelklasse-segment, hvor både yngre og ældre generationer bliver fristet af luksusindustriens glamour og online-kanalernes bekvemmelighed.

Forventningen er derfor, at det samlede forbrug af digitale luksusvarer vil nå 234 milliarder kroner (35 billioner dollars) i 2016. I 2012 lå forbruget på 54 milliarder kroner (otte billioner dollars).

Kilde: Fibre2Fashion.