Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Opsig dit job uden at brænde broer

Et jobskifte er ofte forbundet med både fryd og frygt. For hvordan tager man afsked med sin arbejdsplads uden sure miner fra chef og kolleger? Harvard-professor og entreprenør giver dig deres bedste bud.
Et jobskifte er ofte forbundet med både fryd og frygt. For hvordan tager man afsked med sin arbejdsplads uden sure miner fra chef og kolleger? Harvard-professor og entreprenør giver dig deres bedste bud.

I en lille branche som modebranchen kan det være en god idé at forlade sit gamle job med gode manerer. Havard Business Review har udarbejdet en række huskeregler, der er altafgørende at have i baghovedet for at sikre et behageligt jobskifte:

  • Hold opsigelsessamtalen professionel. Dette er ikke tidspunktet, arbejdsgiveren skal have at vide, hvor dårlig en chef han/hun har været. Man er ikke sikret, at det, man siger, ikke kommer ud til offentligheden, og desuden vil ens feedback på vej ud af døren ikke ændre organisationen.
  • Vær fleksibel. Det er grundlæggende dårlig stil at sige op med for kort varsel. Jo højere i hierarkiet man er, jo længere tid vil det tage arbejdsgiveren at ansætte og optræne ens stedfortræder. Samarbejd med chefen og sørg for ikke at efterlade denne i knibe.
  • Fortæl det først til chefen. Af åbenlyse grunde skal chefen vide besked om opsigelsen først. Derudover er det vigtigt at aftale med chefen, hvordan opsigelsen skal kommunikeres ud til resten af medarbejderstaben.
  • Vær åben omkring jobskiftet. Man er hverken moralsk eller juridisk forpligtet til at fortælle om sit næste karriereskridt. Men i en lille verden, hvor både internettet, sociale medier og ens generelle netværk er tæt forbundet, vil din tidligere arbejdsplads alligevel finde ud af det før eller senere. Derfor er det også vigtigt ikke at give kollegaerne forskellige grunde til opsigelsen. Hold dig til én historie.
  • Udtryk taknemmelighed. Selvom man måske er ekstatisk over det job, man forlader, er det vigtigt at efterlade et godt indtryk af sig selv på arbejdspladsen. Man kan overveje at give moderate farvelgaver eller afskedsnoter til de nærmeste chefer og arbejdsgivere. Dog kun hvis de har opført sig sagligt i forbindelse med jobskiftet.

Anbefalingerne er udarbejdet af Harvard-professor Len Schlezinger og entreprenør Daniel Gulati.

Kilde: Harvard Business Review