Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

London lancerer ny modeuge for præ-kollektionerne

I kølvandet på Londons officielle herre-modeuge, hvis succes fik New York til at sukke og starte deres egen version, vil den britiske hovedstaf nu tage skridtet videre og lancere en ny modeuge: London Pre-collections.
I kølvandet på Londons officielle herre-modeuge, hvis succes fik New York til at sukke og starte deres egen version, vil den britiske hovedstaf nu tage skridtet videre og lancere en ny modeuge: London Pre-collections.

Det britiske moderåd British Fashion Council (BFC) sætter nu endnu en modeuge på kalenderen. Den hedder London Pre-Collections og skal samle de britiske mærkers præ-kollektioner, som er de kollektioner, der udkommer imellem hovedkollektionerne. Det skriver Womens Wear Daily (WWD).

London Pre-Collections skal finde sted fra den 15. til den 17. juni. Det er lige akkurat efter Londons herre-modeuge, London Collections, som løber af stablen fra den 12. til den 15.juni.

Den nye modeuge vil omfatte et centraliseret showroom, The Hoxton Collective, med mærker som Alexander Lewis, Huishan Zhang, Phoebe English og Zoe Jordan.

Ifølge Caroline Rush, som er administrerende direktør for BFC er der brug for en officiel modeuge til præ-kollektioner, da måden, hvorpå de bliver vist i dag, er for ustruktureret. Målet er at hjælpe indkøbere, presse og mærker med at koordinere London-datoerne og på den måde undgå at overfylde skemaet eller duplikere aktiviteter under herremodeugen.

Plads til flere modeuger?

Vanessa Friedman, som er modekritiker hos The New York Times, er enig i, at præ-kollektionerne, som i år begyndte den 4. maj med Chanel og fortsatte indtil midten af juni, er formløse og forvirrende. Hun skriver i sin klumme i The New York Times, at designernes manglen på en fælles betegnelse for præ-kollektionerne, som kan hedde så forskllige ting som ‘cruise’ – ‘resort’ eller ‘pre-spring’, er “noget roderi”.

Alligevel er Vanessa Friedman ikke begejstret over den nye modeuge, og hun tilføjer, at Milano siden 2010 har lavet en lignende modeuge uden nogen særlig international succes. Desuden er Friedman bekymret for, om det stigende antal modeuger vil lægge for stor pres på designerne.

Læs Vanessa Friedmans fulde artikel hos The New York Times.